Zabijácké železniční přejezdy? Spíš hloupost řidičů

Hlavní je zbytečně neriskovat
Hlavní je zbytečně neriskovat

Nehody na železničních přejezdech nejsou ničím výjimečným. Naopak, existuje několik problematických faktorů. Víte, které to jsou a na co si dát pozor, když přejíždíte přes koleje? Neriskujte život a podívejte se, jak jezdit bezpečně. 

reklama

Jak je to s nehodami na železnici? Co se obvykle děje před nehodou na železniční trati a kdo bývá zodpovědný za střet?

"Jsme alergičtí na dotazy o nebezpečných přejezdech. Žádný přejezd není nebezpečný, jde jen o to, jak se na něm zachová konkrétní řidič," vysvětlil hned na začátek Marek Illiaš, tiskový mluvčí SŽDC. Problém vidí v 99,9 % právě u řidičů, tedy nikoliv na straně nepřehledných přejezdů.

"Řidiči často vjedou na přejezd, když blikají světla, protože se vytáhly závory. Ale to je chyba, protože může jet třeba další vlak z opačného směru a světla to signalizují. Řidiči mají často problém s tím, že uvíznou v závorách, když na přejezd vjedou na poslední chvíli. Pak panikaří a snaží se závoru zvedat, jenže než se vrátí do auta, tak zase spadne. Šoféři si musí uvědomit, že závory v pohodě prorazí autem a že je to daleko lepší, než se nechat srazit vlakem.

Když by náhodou vypadl proud nebo nastala jiná technická porucha, světelná signalizace má náhradní zdroj. Navíc při mimořádných událostech dostane strojvedoucí hlášku a projíždí přejezdem velmi pomalu a za hlasitého houkání. 

O tom, kam se umístí konkrétní bezpečností opatření, se rozhoduje podle několika faktorů. Jde o to, jak je přejezd frekventovaný. Ale také o to, jaké jsou na něm rozhledové podmínky. Podle toho se zvolí nejlepší možnosti. Přesto se snaží SŽDC stále zvyšovat množství bezpečnostních prvků. 

Doba od zapnutí světel do spadnutí závor je přesně spočítaná, aby stihla všechna auta přejet přes přejezd bezpečně a nezůstala "chycená" v pasti ze závor. 

K čemu slouží světla, k čemu závory a další ochranné prvky?

  • Kříže - slouží k upozornění, že jde o železniční přejezd, že byste si měli dávat pozor, dobře se rozhlédnout a přizpůsobit rychlost jízdy přejezdu. Což ideálně znamená zpomalit na 30 km/h.
  • Stopky - se dávají na nepřehledná místa, kde je potřeba si dát velký pozor. Zvláště pak na místa, kde je špatný rozhled.
  • Světla - sice blikají dlouho a jsou často na přejezdech, na kterých se stává nejvíce nehod. Každopádně řidič by nikdy neměl vjet na přejezd, když světla blikají. 

Závory - slouží jako fyzická zábrana. Spouští se až po světlech, protože dávají autu, které právě přejezd přejíždí, čas z něj i odjet. Jsou jen doplňkem světel. Jejich vytažení není signálem pro přejetí kolejí. Řidič musí vyčkat na vypnutí světel. Což se bohužel velmi často neděje.

Přes přejezd byste měli jet tak, že před ním zpomalíte na 50 km/h a přejezd pak přejíždět v rychlosti 30 km/h. Pokud svítí přerušované bílé světlo, může se jet přes přejezd rychlostí 50 km/h. Nesmíte zbytečně zdržovat a vždy se musíte dobře rozhlédnout.
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/zabijacke-zeleznicni-prejezdy-spis-hloupost-ridicu--28564
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.