Zabijácké železniční přejezdy? Spíš hloupost řidičů
Nehody na železničních přejezdech nejsou ničím výjimečným. Naopak, existuje několik problematických faktorů. Víte, které to jsou a na co si dát pozor, když přejíždíte přes koleje? Neriskujte život a podívejte se, jak jezdit bezpečně.
Jak je to s nehodami na železnici? Co se obvykle děje před nehodou na železniční trati a kdo bývá zodpovědný za střet?
"Jsme alergičtí na dotazy o nebezpečných přejezdech. Žádný přejezd není nebezpečný, jde jen o to, jak se na něm zachová konkrétní řidič," vysvětlil hned na začátek Marek Illiaš, tiskový mluvčí SŽDC. Problém vidí v 99,9 % právě u řidičů, tedy nikoliv na straně nepřehledných přejezdů.
"Řidiči často vjedou na přejezd, když blikají světla, protože se vytáhly závory. Ale to je chyba, protože může jet třeba další vlak z opačného směru a světla to signalizují. Řidiči mají často problém s tím, že uvíznou v závorách, když na přejezd vjedou na poslední chvíli. Pak panikaří a snaží se závoru zvedat, jenže než se vrátí do auta, tak zase spadne. Šoféři si musí uvědomit, že závory v pohodě prorazí autem a že je to daleko lepší, než se nechat srazit vlakem."
Když by náhodou vypadl proud nebo nastala jiná technická porucha, světelná signalizace má náhradní zdroj. Navíc při mimořádných událostech dostane strojvedoucí hlášku a projíždí přejezdem velmi pomalu a za hlasitého houkání.
O tom, kam se umístí konkrétní bezpečností opatření, se rozhoduje podle několika faktorů. Jde o to, jak je přejezd frekventovaný. Ale také o to, jaké jsou na něm rozhledové podmínky. Podle toho se zvolí nejlepší možnosti. Přesto se snaží SŽDC stále zvyšovat množství bezpečnostních prvků.
K čemu slouží světla, k čemu závory a další ochranné prvky?
- Kříže - slouží k upozornění, že jde o železniční přejezd, že byste si měli dávat pozor, dobře se rozhlédnout a přizpůsobit rychlost jízdy přejezdu. Což ideálně znamená zpomalit na 30 km/h.
- Stopky - se dávají na nepřehledná místa, kde je potřeba si dát velký pozor. Zvláště pak na místa, kde je špatný rozhled.
- Světla - sice blikají dlouho a jsou často na přejezdech, na kterých se stává nejvíce nehod. Každopádně řidič by nikdy neměl vjet na přejezd, když světla blikají.
Závory - slouží jako fyzická zábrana. Spouští se až po světlech, protože dávají autu, které právě přejezd přejíždí, čas z něj i odjet. Jsou jen doplňkem světel. Jejich vytažení není signálem pro přejetí kolejí. Řidič musí vyčkat na vypnutí světel. Což se bohužel velmi často neděje.