„Obchvat“ Mělníka budí emoce! Zdejší doprava je tristní
V Mělníku mají světovou ratitu - obchvat, který vlastně není obchvat. Po zdejších uzounkých cestičkách vesele jezdí kamiony. Uleví se tady dopravě a co na problematiku říkáte vy?
Obchvat, který vlastně není obchvat. To je současná mělnická situace. Stavba je teď ve své druhé etapě. Co z toho bude, je ve hvězdách. Každopádně formát pořádného okruhu se nekoná. Vzniká pouze průtah městem, který mnohé opravdu rozhořčuje.
Místní chtějí pořádný „velký obchvat“, a ne pouhý průtah. S obchvatem souvisí i průjezd kamionů, které Mělník křižují po úzkých uličkách. Co k výstavbě říká Ředitelství silnic a dálnic.
Co všechno se udělalo v první etapě výstavby? „První etapa 4členného souboru staveb „Obchvatu Mělníka“ zahrnovala odstranění dopravních závad v nejhorším místě – vybudovalo se nové propojení ulic Pražská a Mladoboleslavská, které nahradilo stávající propojení dvěma úzkými, jednosměrnými komunikacemi s oboustrannou zástavbou. Nepřehledné křižovatky s dopravní značkou „STOP“ v místech napojení byly nahrazeny novými, okružními křižovatkami, čímž se zvýšila kapacita průjezdnosti, snížila se hluková zátěž a vyloučila se místa častých dopravních nehod,“ říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Celá výstavba měla přijít na necelých 130 milionů. Konečnou částku však zatím nikdo nezná. „Konečná hodnota díla ještě není dořešena, zpracovávají a schvalují se zbývající požadavky zhotovitele na úhradu provedených víceprací a zároveň se formou změn během výstavby odečítají částky za méněpráce. Plánovaná částka 129 035 500,- Kč bez DPH, která obsahuje i 10% rezervu na vícepráce, nebude překročena,“ pokračuje Ledvinová.
A co druhá etapa, která je nyní aktuální? „Na II. etapu je zpracovaný koncept DUR, který se nyní začal projednávat. Po zajištění všech rozhodnutí, stanovisek a vyjádření, která jsou zapotřebí pro podání žádosti o územní řízení, a po následném získání územního rozhodnutí je teprve možné zpracování geometrického plánu, který upřesní zábory pozemků potřebných pro stavbu. Výkupy mohou být zahájeny až poté. Předpokládaná cena stavby dle aktualizovaného „Záměru projektu“ z roku 2016 činí 467,025 mil Kč včetně DPH,“ dodává Ledvinová.
Vaše názory:
Tohle nic neřeší, problémem je silnice I/16 a dokud se nepodaří zastavit tranzit Německo - Polsko, nebude líp. Kamióny patří na dálnici a jsme asi jediný stát v Evropě, který to neví. Oni nahoře jsou místostarosta, jistý zastupitel a Průtah. S trasou horního průchvatu nesouhlasím, stejně neřeší největší problém, a to příjezd od MB. Nevěřím, že by stát někdy zaplatil výstavbu úplně nové silnice I/16 v délce cca 15 km. A tak nám vznikne hráz mezi jednotlivými částmi města. A jsem zvědav, jak po dostavbě druhé části obchvatu bude dopravu zvládat železniční nadjezd na Pšovce, kde už dnes stojí kolony. Martin Semelka
Návrhy na obchvat Mělníka sleduji už 55 let. Pamatuji na striktní stavební uzávěry v Rousovicích, na Blatech a pod Chloumkem v 50. a 60. letech min. století. Obyvatelům v těch místech povolili nanejvýš údržbu. Vše se zdůvodňovalo stavbou obchvatu či průtahu, nadjezdy nad železniční tratí a řada domů se měla zbourat. Provoz na silnicích ve srovnání s dneškem byl minimální. Za těch 50 let se nestalo z nejrůznějších příčin skoro nic, vše zůstalo na papíře. Během let vzrostl provoz na komunikacích několikanásobně, město se rozrostlo, bývalé volné prostory jsou zastavěny. Stávající komunikace zůstaly skoro nezměněny. Stačí se podívat na mapu. Pak se se stala situace kolem Mělníka i ve městě skoro neřešitelnou. Pamatuji si několik návrhů na obchvat, které byly vzápětí smeteny různými peticemi, protesty různých zájmových skupin a jednotlivců, neochotou odprodat potřebné pozemky atd. Jak to tedy řešili v západní Evropě, kde je dopravní infrastruktura dávno vybudovaná? Asi by stačilo se jich zeptat. Připadá mi, že zvítězilo heslo "obchvat musí být, ale musí být veden co nejdál od mého obydlí či pozemku", a protože teď lidé bydlí úplně všude, všechny pozemky někomu patří a skoro každý má nějaké vozidlo a stále se kupují další, tak vidím dopravní situaci na Mělníku, a nejen tam, kolapsovou a neřešitelnou. Už to trvá půl století. Kdo a jak rozetne tento gordický uzel, toho se už asi nedočkám. Karel Lojka
Hlavně se jedná o spalovně, která má pálit odpad z celého středočeského kraje, a to v elektrárně, a to teprve bude provoz. Tomáš Černich
Jak je stavba na tom?
První etapa okruhu je dokončená, teď pracují na druhé. Dosavadním největším problémem byla doprava a nejrůznější její omezení. Obchvat má zjednodušit průjezd v úsecích, ve kterých musí řidiči projíždět například zúženými místy či nepřehlednými křižovatkami. Trasou mají nově projet i nadměrné náklady, které pojedou do mělnického přístavu. Znamenalo by to tak oddech pro obyvatele, které obtěžuje hluk a emise. Přibudou odbočovací pruhy, současné pruhy vozovky se rozšíří a celkově dojde ke zrychlení dopravy.
Aby mohla proběhnout druhá etapa, je potřeba vykoupit patřičné pozemky, které leží na trase. „Vykoupené pozemky budou majetkem státu, město samozřejmě pomůže v případě, kdy to bude možné, jinak se jedná o záležitost silnic a dálnic,“ říká první mělnický místostarosta Milan Schweigstill.
V současné době mají Mělničtí za sebou první etapu výstavby obřího obchvatu, ten je vzhledem ke zdejší dopravní situaci velmi nutný. „Zatím je za námi první etapa ze čtyř, ta propojila ulici Pražskou a Mladoboleslavskou, jsou zakončené kruhovými objezdy. Druhá etapa bude stavět na druhém konci města, řeší nejhorší dopravní oblast u nás, a to v místech Malého Spořilova, tady je potřeba kruhový obchvat. Trojka a čtyřka jsou zatím trochu hudba budoucnosti,“ pokračuje Schweigstill.
Podle vyjádření města je taková zátěž vždy problematická, obzvlášť v případě, jedná-li se o výkup pozemků. Město však vyjde Ředitelství silnic a dálnic maximálně vstříc. Dopravní situace na Mělníku byla velmi katastrofická. Nyní má zprovoznění první etapy velký význam, jedná se o státní silnice, kde se doteď jezdilo po jednosměrné komunikaci v bytové zástavbě. Propojení těchto dvou ulic bylo nezbytně nutné.