Hříšní lidé města pražského se vrací. Spor Marvana s Kopeckým byl pro režiséra zkouška ohněm

Spor Marvana s Kopeckým natáčení zásadně ovlivnil
zajímavost

Třináctidílná kriminálka byla první, která se začala vysílat v týdenním režimu. A to se seriál Hříšní lidé města pražského původně neměl ani natočit. Zamýšlené finanční náklady už zpočátku daleko přesahovaly možnosti televize, která další dva měsíce uvažovala, zda dostane seriál definitivní stopku. To ale ještě režisér nevěděl, co ho čeká. Jaroslav Marvan s Milošem Kopeckým se mu na place tak pohádali, že museli dostat rozvrh, kdy mohou na plac. 

reklama

Detektivní parta pana rady Vacátka z pražské „čtyřky“ je dneska už legendární. Boje s podsvětím a těžko objasnitelné vraždy lidé rádi sledují i po 55 letech. Natáčení přitom skýtalo nejedno úskalí. Jaroslav Marvan chodil točit ráno, nezkoušel totiž v divadle, a Kopecký odpoledne. Pak se to spojilo dohromady. Marvan si však přesto neodpustil poznámky, že jeho herecký kolega by u toho měl přece jenom být,“ prozradil tehdy Jiří Sequens st., který moc dobře věděl, že to zkrátka není možné. Na žabomyší války dvou velikánů už se ale nemohl dívat, a tak si na bryskním řešení, které sám našel, trval. Dnes to zní takřka neuvěřitelně.

Akurátní Marvan a Kopecký, co se jen tak nedal 

Nešlo prý přitom o nic závažného. Jaroslav Marvan, představitel rady Vacátka, byl známý bručoun a obvykle se mu lidi klidili z cesty. Miloš Kopecký se mu nezdál už od začátku, a tak si neodpustil příležitost se do něj opřít. Jaké bylo jeho překvapení, když si tohle představitel Sebekovského nenechal líbit a pokaždé se ozval. 

S kým si naopak Marvan skvěle rozuměl, byl František Filipovský, který si zahrál inspektora Václava Mrázka. Ostatně, přátelé byli už spoustu let a jejich spolupráce na place byla naopak velmi vřelá a ostatním příjemná. Jejich společným tématem na natáčení měly být neduhy tehdejší mládeže, která se podle jejich měřítka neuměla chovat. Ostatně, tohle si myslí takřka každá generace o té, která přišla po nich. Úžasné, jak se v něčem ten svět zkrátka nemění, že? 

Seriál, který vznikal v letech 1968–1969, neměl Marvan překvapivě moc rád – alespoň svou postavu. Kdybychom počítali i celovečerní filmy, strávil v jednom kostýmu takřka čtyři roky a už měl nejspíš pocit, že to stačilo. Límec byl prý tvrdý a škrtil. Alespoň honorář ho snad potěšil. Tehdy činil 50 000 Kčs. 

Jednou první, vždycky první

Hříšní lidé města pražského byli první kriminálkou Československé televize a také prvním seriálem, který se začal vysílat v týdenním režimu. Dnes je to přitom naprosto běžné – kriminálky chrlí televizní produkce jako na běžícím pásu a lidé obvykle přesně vědí, který den se vysílá jejích oblíbený seriál. Průkopník bude už vždycky ale jen jeden.

Nutno říct, že se seriál z finančních a částečně i organizačních důvodů natáčel na tři části. Na jaře 1968 vzniklo prvních pět dílů, na přelomu let 1968 a 1969 dalších pět a až poté přišla řada na poslední tři. V únoru 1969, kdy ještě nebylo ani zdaleka hotovo, odhadl režisér náklady na 10–11 milionů korun. Ačkoliv se uvažovalo o dalších třinácti epizodách, nikdy k tomu nedošlo. 

První díl pražské kriminálky mohou diváci znovu sledovat už dnes večer na kanále České televize. 

Zdroj: ČSFD, Národní digitální knihovna, Česká televize

KAM DÁL: Za citlivým herectvím Tomáše Jeřábka je i rodinná tragédie.

https://www.ctidoma.cz/clanek/spolecnost/hrisni-lide-mesta-prazskeho-se-vraci-spor-marvana-s-kopeckym-byl-pro-rezisera-zkouska-ohnem-74624
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.