Kempování před obchodem a davové šílenství. Během černého pátku dochází k vraždám a násilí

Black Friday způsobuje davové šílenství hlavně v USA

Slevy jsou pro lidi po celém světě hypnotickým lákadlem, kterému lze jen těžko odolat. Češi jsou v této disciplíně velkými profesionály a jen v málokteré zemi se nákupní košíky plní věcmi ze slevových letáků. Jedno období však způsobuje hotové šílenství. Co je vlastně černý pátek a kdy se zrodil tento marketingový tah?

reklama

Žijeme v konzumní době a materiální zázemí je důkazem prosperity. Plná lednička, která je ideálně nejnovější model a chloubou moderní technologie, obrovská televize, herní konzole, automobil, mobilní telefon a třeba robotický vysavač. To je jen špetka toho, čím si plníme naše domácnosti a kupujeme si tak prchavý pocit bohatství.

Takový je už dnešní svět a samozřejmě máme na výběr, jak hospodařit s finančními prostředky, které pracně vyděláváme každý den. Letmý úvod do materialistického světa je jen předehrou k tomu, že existuje nákupní horečka, která nese název černý pátek. Kde se vzal tento marketingový tah a co v lidech každoročně vzbuzuje?

Kde se vzal?

Když na vás z každého rohu útočí reklama na černý pátek, lze jen těžko uniknout lákadlům, které ve vás přirozeně vyvolává. Pokud vám celá ta šílená exploze slev leze krkem, myslete na to, že může být ještě hůř.

Pokud jste se někdy v tomto období ocitli v nákupním centru a připadali jste si jako mravenci, kteří už ani nepřemýšlí, co dělají, a lidé kolem vás jako kdyby se odpojili od reality, věřte, že jste ještě nebyli svědky úplného extrému.

Vše začalo v USA v roce 2005 a pravidelně se tak černým pátkem označuje den po díkuvzdání. Termín černý pátek však existuje již od roku 1961, kdy se po tradičním americkém svátku výrazně zvýšil automobilový provoz.

Přibližně o dvacet let zpátky tento pojem převzali obchodníci, kteří se díky velkému zájmu zákazníků dostávali z červených čísel do těch černých. Jako marketingový tah se však období enormních slev objevuje v západních zemích pouhých 15 let. V České republice tento materialistický svátek odstartovala firma s otravným a jen těžko zapomenutelným zeleným mimozemšťanem.

Ostatní firmy se k tomuto principu reklamy postupně přidaly. Nutno dodat, že v mnoha ohledech je exponovaná cena v podstatě podvod. Lákavé škrtání cen a hra s procenty totiž pracují z výrazně vyšší tržní cenou na počátku. V mnoha případech se tak lidé stávají oběti podvodu, který jim ještě dělá dobře.

Až na krev

Byť jsme v tomto ohledu velmi protřelý a lehce ovlivnitelný národ, jen málokdy jsme svědky takového šílenství, které je možné zaznamenat v USA. Čísla hovoří jasně. Od roku 2006 bylo zaznamenáno v této souvislosti 12 úmrtí a 117 zranění.

Úplně první smrtelný incident se stal v roce 2008 v New Yorku. Dav přibližně 2 000 lidí čekal na otevření obchodního řetězce Walmart. Dlouhé čekání v mrazu způsobilo šílenství, které vyústilo ve chvíli, kdy se lidé násilím probojovali dovnitř. Za rozbitými dveřmi obchodu byl pošlapán mladý zaměstnanec Walmartu.

Ve stejný den byli po hádce zastřelení v obchodě Toys ‘R’ Us v Kalifornii dva lidé. O dva roky později byl davem v Bufallo pošlapán další zaměstnanec. Obrovská sleva na herní konzoli Xbox 360 v roce 2011 donutila jednu ženu ve frontě zranit 20 lidí pepřovým sprejem. Podobných případů se v USA v souvislosti s černým pátkem objevuje nespočet.

Tomuto tématu se na našem území v minulosti věnovali dokumentaristé Vít Klusák a Filip Remunda, kteří vytvořili snímek o fiktivním nákupním centru s názvem Český sen. Smrt se však v souvislosti s černým pátkem v České republice zatím neeviduje.

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/kempovani-pred-obchodem-a-davove-silenstvi-behem-cerneho-patku-dochazi-k-vrazdam-a-nasili-55175
reklama
#Vánoce #smrt #násilí #nakupování #obchodování #prodej #černý pátek
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.