Koncentrační tábor je turistickou atrakcí. Lidé mění Osvětim a Březinku v podivný Disneyland

Turisté v Osvětimi často zapomínají, jaký je smysl jejich návštěvy

Internet je plný nabídek zájezdů do různých koutů světa, ale jeden je opravdu specifický. Cestovní kanceláře totiž lidem nabízejí třeba takto výlet do koncentračního tábora v Osvětimi. Co se však na první pohled zdá jako cesta za poznáním hrůz druhé světové války, se postupně mění v byznys a masivní turismus. Je tedy v Osvětimi čas na pietu a uctění památky obětem krutosti nacistického režimu? 

reklama

Druhá světová válka je bezpochyby jedno z nejtemnějších období naší historie. Nacistická zrůdnost se nejkrutějším způsobem projevila v bezcitném plánu na likvidaci Židů, Romů, homosexuálů, postižených, nepohodlných osob a válečných zajatců. Pod termínem holocaust se tak skrývá zrůdný systém vyhlazovacích táborů. 

Jeden z těch vůbec největších se dodnes nachází v Osvětimi a nedaleké vesnici Březinka. Přeživší tak mohou navštívit rozsáhlý areál koncentračního tábora a bývalých kasáren. Nezapomenout na krutou minulost našeho lidstva je z mnoha ohledů velmi důležité, ale při návštěvě jednoho z nejsmutnějších míst historie budete svědky něčeho, co s pietou nemá nic společného. 

Selfie před branou

Už jen ta nabídka zní velmi zvláštně. Pojeďte s námi do Osvětimi. Cestovní kanceláře cenově bojují o každé volné místo v autobuse, aby dovezli zvídavé lidi z celého světa na místo, kde má zavládnout pokora a úcta k mrtvým. Vzdělávat se na vlastní kůži je zcela nepochybně silný zážitek, ale zbývá pro to v posledních letech v Osvětimi a Březince vůbec místo? 

Když zdálky zahlédnete vstupní bránu, kterou protínají slepé koleje pro vlaky, zatají se vám dech. Atmosféra místa je zcela pochopitelně zatížená neskutečnou hrůzou a bolestí. Pro vnímavější jedince se však postupně začne ozývat další podivný pocit, který však nemá nic společného s minulostí, ale naopak je dokonale vypovídajícím obrázkem dneška. 

Už při příjezdu je nepřehlédnutelné velké parkoviště, kde stojí jeden autobus za druhým. Zájezdů do Osvětimi se daří a vy vidíte, jak se postupně trousí nekonečné skupinky asiatů, ale i jiných návštěvníků z různých koutů světa. Na jednu stranu je velmi důležité, aby se povědomí o krutosti nacistického Německa stále dozvídalo co nejvíce lidí, ale přítomnost velkého počtu skupinek s chytrými telefony v ruce naznačuje spíše fakt, že pro mnohé se koncentrační tábor mění v Disneyland. 

Ne všichni

Hlavní brána tábora Auschwitz-Birkenau je nesmazatelným symbolem místa, kde podle oficiálních informací Státního muzea Auschwitz-Birkenau zemřelo více než jeden milionů lidí, z čehož bylo 90 % procent Židů. Jistě se najde mnoho návštěvníků, kteří zvolili zájezd do těchto míst s cílem se vzdělat a uctít památku zemřelých. 

Jestli však existuje místo, kde se rozhodně nehodí vyfotit selfie, je to právě Auschwitz-Birkenau. Při pohledu na rozesmátou rodinku, která pózuje tatínkovi před objektivem a hlavní branou, je prostě výjev absurdní, nikoli neobvyklý. Pro početné návštěvníky z Asie se většinou jedná o součást evropské tour. Vídeň, Praha, Osvětim, Berlín. Ano, z koncentračních táborů je dnes také byznys a masivní nápor návštěvníků mění dojmy, které tomuto místo patří. Při pohledu na zaparkované autobusy a hloučky turistů člověka napadá otázka: Má to vůbec smysl? 

Vyšší smysl

Proměna z továrny na smrt k muzeu je jistě velmi záslužné a důležité. Masivní nápor návštěvníků na tom nic nezmění, i když se o to nevědomky pravidelně snaží. Obě místa od chvíle, kdy se zpřístupnila veřejnosti, navštívilo přibližně 37 milionů osob. Každý rok se tak pod nápisem Arbeit macht frei projde přibližně jeden milion návštěvníků a trend stále stoupá. 

I v masivní záplavě nechápajících turistů, kteří jsou na lovu další důležité historické památky, se najde velké množství lidí, s kterými návštěva Auschwitz-Birkenau vnitřně pohne. Tím se naplňuje smysl celého muzea. Dokud mezi autobusy budou také školní výlety, díky kterým se dětem přiblíží hrůza nacismu, tak je to jenom dobře. Pokud se však návštěvníci omezí pouze na fotografii s instagramovými filtry, ztrácí celý areál svůj smysl. Osvětim totiž není Disneyland…

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/koncentracni-tabor-je-turistickou-atrakci-lide-meni-osvetim-a-brezinku-v-podivny-disneyland-50735
reklama
#koncentrační tábor #Osvětim #turismus #disneyland
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.