Možná nejlepší letadlovou loď hledejme ve Francii. Paříž nechce zaostat ve světové konkurenci
Francouzské námořnictvo udržuje ve službě jadernou letadlovou loď Charles-de-Gaulle. Nicméně již brzy chce zahájit stavbu jeho nástupce s názvem PANG (Carrier-avions de nouvelle generation), po všech stránkách technologicky vyspělejšího plavidla, které má konkurovat světu.
Symbolem francouzské námořní moci má být nová jaderná letadlová loď PANG. I Francie samozřejmě bedlivě sleduje ve stínu stále probíhající války na Ukrajině, neklidné situace na Blízkém východě své bezpečnostní zájmy a chce pronikavě zvýšit své námořní kapacity právě konstrukcí nové, technologicky vyspělé letadlové lodě.
V současné době má francouzské námořnictvo k dispozici jedinou letadlovou loď Charles de Gaulle, a právě PANG ji má perspektivně nahradit. A že Francouzi nestojí při zdi, dokladují i smělé plány, které s novým plavidlem na jaderný pohon mají.
Větší a delší
Jak uvádí dobře informovaný magazín National Interest, s délkou 310 metrů a šířkou 85 metrů bude PANG jednou z největších letadlových lodí na světě. Plánovaný výtlak bude činit přibližně 75 000 tun, což je znatelně více než Charles de Gaulle, jehož výtlak je "pouze" 42 000 tun. Současně PANG bude asi dvakrát těžší než dosud jediná francouzská letadlová loď.
Pokud si srovnáme tyto parametry například s již zmíněnou třídou letadlových lodí Gerald R. Ford, zjistíme, že její výtlak je 101 600 tun a délka těchto plavidel činí 337 metrů. Nicméně francouzské parametry překonávají první čínskou letadlovou loď Liao-ning, jejíž plný výtlak je 70 500 t (plný) a její délka činí 304 metrů.
Elektromagnetické katapulty
V čem má být dále PANG "rozdílovou zbraní"? Stejně jako nejmodernější americké letadlové lodě třídy Gerald R. Ford se počítá se zabudováním elektromagnetických katapultů namísto parních. V případě PANG budou na palubě tři. Nové elektromagnetické katapulty jsou schopné poslat letouny do vzduchu mnohem rychleji a bezpečněji než parní. Pohon PANG zajistí dvojice výkonných jaderných reaktorů Areva K22.
Na výzbroji si dali Francouzi záležet
Pokud hovoříme o výzbroji letadlové lodi, tam nechtějí Francouzi nechat nic náhodě. Na její palubě tak budeme moci najít střely země-vzduch Aster 15 a Aster 30, vylepšené protilodní střely Exocet MM40 Block 3, nebude chybět ani vertikální odpalovací systém Sylver A50.
Otázkou zůstává, kdy by mělo mít francouzské námořnictvo novou letadlovou loď k dispozici. Web Server The Defense Post uvedl, že dodávka se očekává v letech 2036/2037, o rok později by měla být podle plánů uvedena do provozu. Datum je však pohyblivé a dodávka se může zpozdit až na hranu třetí a čtvrté dekády.
Zdroj: autorský článek
KAM DÁL: Tank T-84: Vozidlo do extrémních podmínek. Ukrajinský dravec se chystá na lov ruské kořisti.