Nebezpečná závislost a pomocník při výuce. Dětský fenomén už není jenom hraní s kostičkami

Minecraft je fenomén, který zasahuje do života skoro všech dětí v České republice

Celý svět je složen z kostiček a současné dětství taky. Každé šesté dítě v České republice údajně trpí závislostí na počítačové hře Minecraft. Virtuální svět se tak naplno propojuje s tím reálným a rodiče musí přistoupit k tvrdým omezením. Je však tato populární hra třeba v něčem přínosná?

reklama

Když v roce 2009 švédský vývojář přišel se hrou Minecraft, navždy změnil dětství skoro všem dětem na světě, které měly přístup k počítači.

Otevřený svět s neomezenou svobodou pohybu a činnosti si velmi rychle získal obrovskou popularitu, která se přirozeně podepsala na způsobu, jakým tráví velké množství dětí svůj volný čas. Hodiny a hodiny ve světě složeného z kostiček si tak vybírá i svou negativní daň. Ne všechno je však nutné odsoudit. Proč?

Závislost

Pokud nějaká lidská činnost projeví známky závislosti, nemůžeme v žádném případě hovořit o něčem pozitivním. U hry Minecraft je o to složitější, že se dotýká hlavně života dětí.

Čísla hovoří jasně. Jen v České republice je zmapované, že téměř čtvrtina dětí tráví u hry Minecraft více jak 11 hodin týdně a čtrnáct procent dokonce i 16 hodin.

Obrovské množství dětí je tak pod kontrolou a tvrdým režimem, kdy je musí rodiče zásadně omezovat v trávení času u hry Minecraft. Až šestnáct procent dětí si totiž samo připouští, že trpí závislostí. Čísla nejsou vycucaná z prstu, ale vycházejí s průzkumu Univerzity Palackého v Olomouci, kterým prošlo 2 300 tuzemských hráčů, z nichž čtyři pětiny byly mladší 18 let.

Je na tom něco?

V principu je nutné celou hru nedémonizovat. Nejedná se totiž o hloupou a nic neříkající zábavu. V systému hry je schováno mnoho pro vzdělání a fantazii prospěšného. Musíte zde dodržovat klasický biorytmus dne a noci, můžete si pěstovat rostliny a potraviny, chovat zvířata, těžit suroviny a třeba také vytvářet různá technická zařízení.

Principy odkoukané z reálného světa tak podvědomě i vědomě děti učí tomu, jak svět doopravdy funguje. Zásadní problém však je, jestli to přes hodiny a hodiny ušlého času vůbec poznají. Aplikovat poznatky ze hry Minecraft do klasického vzdělání lze jen stěží.

Kreativita a určitá vrstva vzdělávání je tak určitě schovaná v nekonečném světě kostiček. Teď už jen najít míru a hlavně způsob, jak se hrou zacházet.

Být obezřetný

Ne náhodou  roce 2014 firma Microsoft hru Minecraft koupila od jejího tvůrce za 2,3 miliardy amerických dolarů. Podobně populární hrou je snad už jenom Fortnite, ale v porovnání s Minecraftem se jedná o úplně jiný žánr. Navíc právě toto porovnání ukazuje, jak je hra složená z kostiček přínosná. Záleží však také na způsobu, jakým se rozhodne dítě trávit čas v tomto virtuálním světě.

Tím, že je hráč neomezen, může klidně svůj čas před obrazovkou promrhat, nebo využít skrytá tajemství, která pomáhají v dětském vývoji. Obecně však platí, že nic se nemá přehánět. V trávení času u počítačové hry obzvlášť.

Problém u hráčů Minecraft je takový, že jí věnují v podstatě veškerý volný čas. Navíc je hra populární opravdu u všech, takže si asi dokážete představit, jaké téma hovoru je mezi dětmi to nejpopulárnější. V tuto chvíli je tak nutné krotit hysterii, ale zároveň nepodcenit projevy závislosti.

Nejlepší z pozice rodiče je si hru zahrát s potomky, aby zjistil, že v sobě skrývá I několik nepopiratelných pozitiv.

 

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/nebezpecna-zavislost-a-pomocnik-pri-vyuce-detsky-fenomen-uz-neni-jenom-hrani-s-kostickami-55663
reklama
#děti #čas #minecraft #jra #závislost
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.