Nejslavnější most na světě. Golden Gate vyprojektoval vyhozený inženýr bez nároku na honorář

Golden Gate Bridge je natřen překvapivě na oranžovou barvu, aby byl dobře viditelný pro lodě
Golden Gate Bridge je natřen překvapivě na oranžovou barvu, aby byl dobře viditelný pro lodě

Jedná se o jeden z nejznámějších symbolů USA. Most Golden Gate Bridge čerstvě oslavil 84 let své existence a po celou tuto dobu majestátně spojuje San Francisco a Marine Country. Do roku 1964 se jednalo o nejdelší visutý most na světě. Hned několik zajímavých faktů lze vyčíst na stránkách history.com, ale také na oficiálních stránkách goldengate.org. Proč jsou zásluhy za jeho realizaci přiznávány někomu, kdo si je tolik nezasloužil? 

reklama

 

O tom, že je třeba průliv u velkého západního města San Francisco přemostit, se uvažovalo již v roce 1870, ale tehdy všechny plány narážely na technické limity tehdejší doby. Od roku 1820 zde pravidelně plul trajekt, ale nakonec i civilizační pokrok přispěl k tomu, že mohl vzniknout jeden z největších zázraků techniky. 

Nepřekonatelné skutečnosti

V roce 1930 už se zdejší nepříznivé podmínky nezdály tak nepřekonatelné. Přílišná hloubka, silný vítr, otevřené moře a časté zemětřesení představovaly výzvu, kterou stavitelé hodlali přijmout. 

Stavba byla zahájena 5. ledna 1933 a trvalo přes čtyři roky, než byl 2 737 metrů dlouhý most otevřen k provozu. Celkem si stavba vyžádala 11 obětí na životech, ale z toho 10 lidí zemřelo po jednom pádu lešení v únoru roku 1937. Most byl financován z dluhopisů ve výši 35 milionů dolarů, což v současných cenách představuje 1,5 miliardy dolarů. Na stavbě byla nejobtížnější realizace jižního mostního pilíře, který musel vznikat pomocí vlečných člunů za přílivu i odlivu. 

Kdo má největší zásluhu? 

Ke slavnému Golden Gate Bridge se váže také jedna personální zajímavost. I když je všeobecně jako hlavní inženýr stavby pokládán Joseph Baermann Strauss, který má dokonce poblíž mostu svou sochu, asi největší zásluhu měl někdo zcela jiný. 

Strauss byl nepopiratelně také důležitou postavou při vzniku krásného mostu, ovšem trochu nespravedlivě zapadlo jméno jiného inženýra. Charles Ellis na začátku patřil mezi tři nejdůležitější osobnosti, které vytvořily plán celé konstrukce stavby. 

Strauss ovšem kvůli pomalému tempu práce Ellise hned na začátku práce propustil. Ten však obětavě pracoval dál i bez nároku na honorář. Za svého života se však nikdy nedočkal uznání, až v roce 2007 mu byla americkými úřady přisouzena hlavní zásluha na konstrukci celého mostu. 

  • K mostu se přirozeně vážou i zajímavá čísla. 
  • Most má rozpětí pilířů 1 280 metrů
  • Dvě nosná lana mají délku 2 331,7 metrů, průměr 92,4 cm a skládají se ze 27 572 pramenů
  • Každý pilíř nese zátěž 95 000 tun
  • Věže dosahují výšky 227,4 m nad mořem
  • Celé dílo váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů

Podle statistik amerických úřadů spáchalo na Golden Gate Bridge sebevraždu kolem 1 600 lidí. Na mostě nejsou v současnosti nainstalované žádné zábrany pro potenciální skokany, ale jsou zde telefony, které vás spojí s psychologickou poradnou. 

Zdroj: goldengate.org, history.com

KAM DÁL: Zmražený Walt Disney. O zakladateli pohádkového impéria dodnes koluje šílená fáma

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/nejslavnejsi-most-na-svete-golden-gate-vyprojektoval-vyhozeny-inzenyr-bez-naroku-na-honorar-65445
reklama
#most #USA #výročí #Golden Gate Bridge
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.