Nové tramvaje v Šanghaji: Francouzům byznys se zlou Čínou evidentně nevadí

Tramvaje francouzské výroby Alstom Citadis v Šanghaji

Flagrantní porušování lidských práv, zákazy všeho možného, policejní teror, přesídlování celých etnických skupin a ničení jejich identity, věznění, krutosti a popravy v Číně nehrají pro většinu rozvinutých zemí ve světě takovou roli jako výhodná ekonomická spolupráce s komunistickým režimem. V Šanghaji byla nedávno otevřena tramvajová linka o délce 27 km. Na její výstavbě měla lví podíl kanadsko-francouzská firma Keolis, jejímž většinovým vlastníkem je železniční společnost SNCF.

reklama

Šanghaj s více než 25 miliony obyvatel je jedním ze čtyř nejdůležitějších průmyslových měst v Číně a největším světovým přístavem (co do objemu přeložených kontejnerů), ležícím u ústí veletoku Jang-c-Ťiang do Východočínského moře. V její moderní části Pchu-tung (Pudong) na východním břehu řeky vyrostly v posledních třiceti letech desítky mrakodrapů, známá věž Perla Orientu či obrovské mezinárodní letiště, jež s centrem města spojuje magnetická rychlodráha Maglev.

Stálým problémem je ovšem individuální automobilová doprava, jejíž rozvoj je již řadu let potřebné brzdit a omezovat, především kvůli znečištění ovzduší, které způsobuje, i kvůli kritickým zácpám všech důležitých tepen, jež se denně ve stejnou dobu opakují.

Výstavba dopravních sítí

Ve snaze snížit neúnosné zatížení městských ulic automobilovou dopravou staví mnohá čínská města - včetně Šanghaje - nové linky veřejné dopravy - podzemní dráhy, autobusy i tramvaje. V rámci projektů joint-venture se v Číně účastní výstavby nových tramvajových tratí mj. firma Keolis, což je mezinárodní společnost, zabývající se železniční i silniční veřejnou dopravu. Firma je ve vlastnictví francouzské železniční společnosti SNCF, menší podíly drží francouzská bankovní a pojišťovací skupina AXA a kanadská investiční a realitní společnost CDPQ (Caisse de dépôt et placement du Québec).

Keolis nyní dokončil v západním obvodu Šanghaje Sung-ťiangu, jenž má kolem 1,8 milionu obyvatel, novou tramvajovou linku v celkové délce 27 kilometrů se 40 zastávkami. Nová linka je schopna přepravit 170 000 cestujících denně. Pro každodenní život obyvatel Sung-ťiangu se jedná o významnou změnu, která jim přináší značné zvýšení komfortu v oblasti služby veřejné dopravy.

První tramvaje Keolis v Číně
Pro kanadsko-francouzskou společnost Keolis, která v roce 2018 zvítězila ve výběrovém řízení na výstavbu tramvajové trati a pětiletou údržbu a provoz vozidel, se jedná o zatím nejvýznamnější úspěch v Číně. Projekt Shanghai Keolis je společným podnikem Keolis spolu s operátorem městské veřejné dopravy Shanghai Shentong Metro Group.

Rychlost výstavby je ohromující: již loni v prosinci byl otevřen první úsek trati, dlouhý 12,86 km. Nyní je hotova celá 27 km dlouhá linka, spojující mj. rezidenční části obvodu Sung-ťiang s univerzitní čtvrtí, přičemž existuje návaznost na stávající linky metra. Příštím rokem bude ještě dostavěn další čtyřkilometrový úsek, takže celá trať dosáhne délky 31 km.

Projekt vybudování tramvajové sítě v obvodu Sung-ťiang byl iniciován společností Songjiang Transportation Investment Operation Group, přičemž na prvním úseku našlo práci 141 zaměstnanců - řidičů, pracovníků údržby a informačního servisu. Nasazeno je 30 tramvajových vozů Alstom Citadis, které v současné době jezdí denně v období od 6,00 do 23,00 hodin.

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/nove-tramvaje-v-sanghaji-francouzum-byznys-se-zlou-cinou-evidentne-nevadi-53760
reklama
#městská doprava #tramvaj #Keolis #Šanghaj
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.