Provizorní kolejové spojky Californien fungují jako pomocník při opravách tramvajových tratí
Od roku 1995 slouží při opravách tramvajových tratí v Praze dvě kolejové spojky Californien, zakoupené od výrobce KIHN S.A. z Rumelange v Lucembursku. Mnoho cestujících již mělo možnost se s nimi setkat: provizorní spojky lze totiž položit na pevné koleje s jakýmkoli podkladem jako dočasné řešení pro obrat obousměrných tramvají a vytvořit tak vpodstatě kdekoli novou konečnou. V současné době je tento princip použit poblíž stanice Kněžská Luka na Žižkově.
Provizorní kolejová konstrukce Californien, zakoupená z Lucemburska, oslaví příští rok své 25. výročí. V průběhu této doby se objevovala na různých místech v Praze, kde se něco opravovalo, takže se s ní mohli seznámit - a využít jejích výhod - desetitisíce Pražanů a návštěvníků hlavního města.
Společně s provozem obousměrných tramvají KT8 umožňuje levé i pravé provedení spojky Californien úvraťové ukončení tramvajových linek víceméně kdekoli na běžné trati, anebo dočasné převedení dopravy pouze na jednu kolej s obousměrným provozem (tento systém byl použit například před několika lety v Holešovicích v ulici Komunardů).
Sofistikované řešení
Kolejová spojka Californien (neboli „kaliforňan“) se při opravách tratí pokládá na běžné, pevně uložené koleje, přičemž se uchycuje do podkladu kotvami a navíc její spodní část zapadá do žlábku stávajících kolejí. Její výška je 75 mm, k výhybce vede nájezdová rampa o délce 3 metry.
Tramvaj, která se přes spojku obrací, pomalu (rychlostí do 10 km/h, ale raději ještě pomaleji) najede na rampu, a po přejetí celé výhybky a jejím přestavení může řidič přejít na zadní stanoviště a odjet opačným směrem. Výhybka je uzpůsobena jako samovratná, s pružnými jazyky. Celý proces netrvá více než několik málo minut, je ovšem doprovázen poněkud vyšším hlukem.
Jen obousměrné tramvaje
Do úseku, v němž je zaveden tento dočasný systém ukončení tramvajových linek, mohou vjíždět pouze obousměrné vozy KT8, neboť běžný vůz (T3 nebo některý z vícečlánkových vozů z produkce Škoda Plzeň) by musel nadále pokračovat v jízdě couváním (tzv. zpětným pohybem) - navíc u něj nejsou k dispozici dveře na té správné straně pro zpětný chod.
V době před dodáním obousměrných vozů KT8 do pražského provozu ovšem bylo i takové řešení použito, a to v oblasti Holešovic. Dva tramvajové vozy T3 byly spřaženy „zády k sobě“ a cestující nastupovali vždy do vozu v aktuální pozici jako prvního - druhý jel prázdný. Na čela vozů byly umístěny i provizorní držáky se zadními světly.
V Budapešti běžná věc
Podobně organizovaný provoz - pro tramvajové entuziasty nadmíru zajímavý - mají v maďarském hlavním městě. Před lety sem pražský podnik ČKD dodal sérii obousměrných vozů T5C5, které v Budapešti jezdí dodnes a vyznačují se několika zvláštnostmi. Jejich vnější vzhled je podobný pražským vozům T6A5, jichž bylo v 90. letech dodáno do naší metropole 150 kusů, ale mají dveře na obou stranách a okna otvírací v horní i dolní polovině.
Stanoviště řidiče je ale pouze na jedné straně - vozy T5C5 jsou totiž určeny výhradně k provozu ve dvojicích nebo trojicích na tratích bez vratných smyček. Ještě delší soupravy, než tvoří tyto moderně a nadčasově řešené české tramvaje v Maďarsku, byly několikrát k vidění také v Praze - při stavebních pracích v oblasti Kobylis a Proseka či v blízkosti nejfrekventovanější stanice I. P. Pavlova se v uplynulých letech daly spatřit dvojice vozů KT8, jezdící v nepříliš dlouhém vyloučeném úseku (pro jiná kolejová vozidla) jako náhradní doprava.