Škoda Plzeň dodá na Slovensko elektrické jednotky Panter
Začalo to Elefantem, pokračuje to Panterem. Modernizace a nákup nových železničních vozidel pro osobní dopravu je v České republice, stejně jako na Slovensku, jedním z dlouhodobých úkolů - dlouhodobých proto, že se jedná nejen o finančně náročný proces, ale i o technicky ne zcela triviální záležitost. Podobně jako České dráhy a některé kraje u nás se i na Slovensku rozhodli vybrat pro budoucích několik desetiletí vozidla od výrobce Škoda Transportation.
Zatímco v Německu je Leopard II typem tanku, u nás byl název Panter (RegioPanter či InterPanter) vybrán pro železniční vozidlo - jednopodlažní elektrickou jednotku. Její nová varianta, určená pro Slovensko, byla začátkem února představena ve Vrútkách. Společnost Škoda Transportation v konsorciu se společností ŽOS Trnava dodá pro potřeby Železničnej spoločnosti 25 těchto elektrických jednotek RegioPanter. Obdobná vozidla jezdí i u Českých drah, v Lotyšsku a nedávno se pro ně rozhodl například i Jihomoravský kraj.
Jednotky jsou vybaveny klimatizací, pohodlnými sedačkami, elektrickými zásuvkami, pokrytím lokální sítí Wi-Fi, prostorem pro kočárky, kola a objemná zavazadla, WC pro invalidy a dalšími moderními prvky pro komfort cestujících; interiér je osvětlen svítidly s LED. Soupravy nabídnou také přehledný informační systém a bezbariérový nástup. Pro možnost rychlého spojování a rozpojování i v nácestných stanicích budou jednotky vybaveny samočinnými spřáhly.
Dvě verze
Nové elektrické jednotky budou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska. Budou mít maximální rychlost 160 km/h, výkon 2040 kW a budou schopné provozu na obou napěťových soustavách, používaných u našich východních sousedů - stejnosměrném systému 3 kV a střídavé jednofázové soustavě 25 kV 50 Hz.
RegioPantery budou dodávány ve dvou provedeních: s délkou 80 metrů a kapacitou 247 sedadel, nebo ve druhé verzi s délkou 106 metrů a obsaditelností 343 míst k sezení. Každý vůz soupravy má klasické uspořádání se dvěma dvounápravovými podvozky (nejsou použity podvozky Jacobs, kdy jeden podvozek podpírá současně dvě sousedící vozové skříně) a každá elektrická jednotka má vždy tři hnací podvozky.
Díky tomu se Pantery mohou pochlubit dobrým zrychlením při rozjezdu - až 1,1 m.s2 a celkově příznivými jízdními vlastnostmi, i díky lehkým skříním z hliníkových slitin. Jejich výkon a další parametry by měly být zárukou spolehlivého dodržování jízdního řádu i v extrémních klimatických podmínkách na sklonově a směrově náročných tratích, kterými Slovensko oplývá ještě ve větší míře než Česká republika. Nelze opominout ani designově čisté a nadčasové pojetí čelních partií vozů.
Slovensko-české konsorcium
Elektrické jednopodlažní jednotky Panter pro Slovenské železnice budou vznikat za úzké slovensko-české spolupráce. Kromě prvních dvou kusů budou sériové dodávky vyráběny v úzké spolupráci s podnikem ŽOS Trnava, který se bude podílet na montáži a zkouškách jednotek. Široké nástupní prostory spolu s plně průchozím interiérem bez vnitřních přepážek a dveří umožní rychlý a plynulý pohyb cestujících, podobně jako je tomu například u německých jednotek řady 623 z rodiny vozidel Alstom Coradia.
Nástup do vozidla bude možný u většiny standardních nástupišť výšky 550 mm přímo bez nutnosti schodů. U ostatních nástupišť bude nástup zajištěn s podporou výsuvných schůdků. Slovenské železnice tak dostávají v krátké době již několikátý typ moderního vozidla, jež nepochybně zvýší úroveň cestování a přispěje - doufejme - i k nárůstu počtu přepravovaných osob.