Z hospodyněk dělal krachující Tupperware milionářky. Příběh plastových krabiček je americký sen, který zničil nástup internetu
Nádobí Tupperware bylo synonymem revoluce v kuchyni. Plastové krabičky pro skladování potravin byly v době uvedení pro hospodyňky po celém světě jako dar z nebes. Teď však jejich originální výrobce, podle kterého se dokonce v angličtině zavedlo pojmenování takových krabiček, zkrachoval. Vaz mu prý zlomily vysoké náklady a inflace.
Firmu založil podnikatel Earl Tupper už v roce 1938. Vyráběl keramické a kovové nádobí, stejně jako další výrobci. Firma pomalu expandovala, v roce 1946 vytvořil Tupper první plastovou nádobu, která měla revoluční vzduchotěsné víčko. První takové nádoby pro použití v domácnostech si firma patentovala v roce 1949. Pak přišel boom. Nebylo to ale kvůli samotným dózám na jídlo, skutečnou revoluci totiž způsobil jejich prodejní systém.
Prodejní večírky
Jedna z obchodních zástupkyň firmy jménem Brownie Wise, kterou Tupper přetáhl od konkurence, totiž vymyslela „Tupperware party“, tedy jakési prodejní večírky, kde se ženy v domácnosti bavily a zároveň šlo o reklamní prezentaci produktů firmy. Prodeje letěly strmě nahoru a Brownie Wise se díky fungující strategii prodeje stala viceprezidentkou marketingu firmy. Ženy, které prodaly na večírcích nejvíce produktů, byly od vedení štědře odměňovány. Odborníci dokonce pro nárůst počtu silných žen obchodnic díky podobným firmám vymysleli pojem – efekt Tupperware.
Milionářky od plotny
BBC popisuje příběh bývalé kalifornské hospodyňky Sylvie Boyd, který by vydal na hollywoodský film. Bývalá dětská herečka nedodělala střední školu, vzala si hasiče a jako žena v domácnosti se prostě nudila a byla frustrovaná. „Většina z nás neměla přes den ani auto a téměř jsme nevycházely z domu. Pokud ano, tak s manželem a většinou jen o víkendu,“ líčí situaci tehdejších žen. Když se stala prodejkyní Tupperware, změnilo jí to život. A ona pomohla změnit značku.
Americký sen
Spolu s manželem začali pořádat prodejní party pro ženy. Jako hlavní argument pro Tupperware vymyslela takzvaný mrkvový test. V čem spočíval? „Chodili jsme od dveří ke dveřím a prováděli jsme se zákazníky testy. Dali jsme jim několik mrkví a jednu nádobu zdarma a chtěli jsme, aby za několik dní porovnali tu uloženou v Tupperware a tu v čemkoliv jiném,“ říká Sylvie. Po návratu za několik dní a díky faktu, že mrkev v jejich nádobě vypadala nejlépe ze všech, nakupovali zákazníci nádobí jako smyslů zbavení. O čtyři roky později řídila Sylvie vlastní pobočku firmy v Indianě společně s jejím manželem, který se kvůli tomu vzdal zaměstnání hasiče. Po prvním roce jejich firma vyrostla o pět set procent.
Světový úspěch zničil internet
Podobný úspěch měla firma v průběhu let po celém světě. Evropa, Čína, Indie, Indonésie, tam všude si brzy život bez typických plastových krabiček nedokázaly ženy představit. Sázka na přímý prodej, zdá se, fungovala, ale ne navěky. Na přelomu tisíciletí prodávaly produkty firmy skoro dva miliony přímých prodejců. Jenže nástup internetu jim prostě zlomil vaz. Firma přešla na e-shopy příliš pozdě, a když s tím postupně začínala, jiní už byli mnohem dál než ona. Prodeje stále klesaly a náklady se zvyšovaly. Ačkoli malý impuls dostala firma ještě za epidemie covidu, z červených čísel se už nedokázala dostat.
Smutný konec legendy
V listopadu 2022 společnost poprvé uznala, že nedokáže splácet své úvěry, v dubnu 2023 varovala, že další obchodní činnost je silně nepravděpodobná. V ten den klesly její akcie o 50 procent. Letos firma uzavřela svůj výrobní závod a 16. září její vedení oznámilo, že podává žádost o ochranu před bankrotem. To fakticky znamená její konec a je ve hvězdách, jestli se kdysi slavnou značku podaří obnovit.