Čištění zubů druhou rukou?
Vyčistěte si zuby opačnou rukou, než jste zvyklí. Praváci levou a leváci pravou, a nejdřív takhle naopak naneste na kartáček zubní pastu. Co je to za pitominu, řeknete si možná…
Ovšem nejde jen o to, abyste to uměli při (nedejbože) zlomení pravé ruky, pokud jste pravák, a naopak. Zároveň si touto neobvyklou činností oživujete nové mozkové spoje. (Podívejte se na článek Test: Věkové IQ.)
Zapojujeme opačnou stranu mozku
Toto cvičení vyžaduje, abyste zapojili druhou stranu mozku, než jaká obvykle pracuje. Můžete zkusit i česání, líčení, holení, ale i zapínání šatů nebo ovládání televize dálkovým ovladačem. Výzkumy ukazují, že podobné typy aktivit vedou k rozvoji drah v té části mozkové kůry, která se stará o informace získávané hmatem.
A ještě můžete zkusit třeba zvedání vhodných menších předmětů (ponožek, lehčích bot apod.) nohama. Tato činnost spojuje neobvyklé senzorické a motorické dráhy v mozkové kůře s rutinní činností.
Vyzkoušíme i hmat
Zavřete oči a zkuste si vybrat oblečení pouze hmatem - a mějte přitom na paměri, že spolu musí materiálově ladit, nebo naopak být v kontrastu. Citlivé receptory na vnímání dotyku mají nejen prsty, ale i tváře, rty a dokonce i chodidla.
Procvičování prstů, abychom mohli rozlišovat jemné nuance mezi předměty a látkami, vede k rozvoji oblastí mozku souvisejících s hmatem. Lawrence C. Katz a Manning Rubin, autoři knihy Jak trénovat mozek, z níž jsme se inspirovali, připomínají pokusy s opicemi; ty se pomocí prstů naučily získávat potravu a mnoho jiného. A nevidomí tímto způsobem dokázali číst Braillovo písmo.
Zdánlivě jednoduchá cvičení stimulují produkci mozkových nutrientů – látek, které povzbuzují růst a produkci mozkových buněk, a tím mozek omlazují.