Džíny jsou fenomén. Ušly cestu od montérek pro zlatokopy až po exkluzivní zboží pro bohaté

V riflích většinou dobře vypadáte.

Když Levi Strauss vyrobil své první jeansy jako pevný a praktický pracovní oděv pro kovboje a zlatokopy, určitě netušil, že o 100 let později je budou nosit i světové celebrity z řad herců a zpěváků a stanou se nejoblíbenějším kouskem oblečení. Rifle určitě nechybí v žádné šatní skříni, protože nabízejí komfort a zároveň splňují nároky na módnost.

reklama

Určitě se zdá neuvěřitelné, že první rifle se prodávaly za pouhý 1 dolar. Doba se posunula a vy dnes můžete některé modely známých značek koupit několikanásobně dráž. Pojďme se však podívat, jaká je vlastně historie tohoto oblíbeného oděvu, který stále neztrácí na své popularitě.

Montérky pro zlatokopy
S nápadem vyrábět z janovské celtoviny kalhoty přišel Němec židovského původu Levi Strauss, který se přestěhoval v polovině 19. století z Bavorska do Ameriky, aby zde našel své štěstí. A protože to byl člověk podnikavý, využil příležitosti, která se mu nabízela, a založil první společnost na výrobu riflí neboli džín.

Jeho firma Levi Strauss & Co. vznikla v roce 1853 v San Francisku v Kalifornii, které bylo obchodním centrem během Zlaté horečky. V Kalifornii byla spousta zlatokopů, jež tu s větším, tu s menším úspěchem nacházeli zlato. A k tomu potřebovali praktický oděv, jenž hodně vydrží. Levi Strauss jako první spojil kalhoty z pevné bavlněné látky - rifloviny - s nýtovou výztuhou a zapínáním poklopce na knoflíky. První model džín tak byl na světě, dostal označení "Levi Strauss Co's Original Riveted 501 range, with button fly" a jeho cena byla 1 dolar. Určitě není bez zajímavosti, že tento už klasický model riflí se vyrábí dodnes, jen ta jeho cena se poněkud změnila.

Džíny nosil i James Dean nebo Marilyn Monroe

Firmu Levi´s brzy následovaly další, které se pustily do výroby kalhot z bavlněné látky obarvené indigem. Postupně dostávaly různé střihy, ale stále rifle zůstávaly pouze praktickým pracovním oděvem. Píše se rok 1955 a světlo světa spatřil film Rebel bez příčiny s Jamesem Deanem v hlavní roli.

On byl tím, kdo se zasadil o to, že se rifle staly symbolem revolty teenegerů, kteří se v Deanovi zhlédli a začali ho napodobovat. Jako James Dean oblékla rifle také Marilyn Monroe ve filmu Mustangové. Oba se tak zasloužili o zpopularizování džín, jež se následně staly nejen módním hitem, ale také oblečením pro všechny generace. Schválně, kdo z vás, kteří tento článek čtete, rifle nevlastníte.

Rifle i jako luxusní zboží pro bohaté

V současné době rifle neboli džíny plní také úlohu exkluzivního zboží, které si může dovolit jen pár vyvolených jedinců, oplývajících dostatečně naditou peněženkou nebo kreditní kartou. To je i příklad modelu "The Whites" od značky Dussault Apparel. Není totiž určený pro klientelu běžné obchodní sítě, ale pro ty, jež jsou ochotni za ně zaplatit 250 000 amerických dolarů.

Jejich vysoká cena je dána způsobem zpracování riflí, které jsou ručně malované a doplněné 18karátovým zlatem, diamanty a rubíny. Nebýt na riflích drahé kameny a zlato, vypadaly by dle jejich samotného výrobce jako oděv, který nosí bezdomovci.

https://www.ctidoma.cz/clanek/zdravi-a-styl/dziny-jsou-fenomen-usly-cestu-od-monterek-pro-zlatokopy-az-po-exkluzivni-zbozi-pro-bohate-47913
reklama
#Levi Strauss #džíny #rifle
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.