Fastfoodový fenomén. "Čech", který stojí za slávou McDonaldu, byl chladnokrevný podnikatel

Ray Kroc vytvořil z McDonaldu gigantický podnik

Brutální a chladnokrevný podnikatel. Tak někteří vzpomínají na Raya Kroca. Syn českých rodičů navěky změnil způsob stravování, přestože nejslavnější fastfoodový řetězec vůbec nezaložil.

reklama

Ray Kroc je pro Spojené státy mužem, který doslova změnil svět. Jeho jméno má skoro stejný význam jako automobilový vizionář Henry Ford nebo filmový producent Walt Disney. Málokdo však tuší, že byl synem českých rodičů.

Pracovitost na prvním místě

Jeho otec byl emigrant Alois Kroc, jenž pocházel ze Stupna kousek od Plzně. Maminka Rose Mary Hrachová se již narodila v Chicagu, ale stejně jako její manžel byla českého původu.

Narodil se jen pár kilometrů od Chicaga, což bylo město s největší českou komunitou v USA. Už v mládí dokazoval svoji cílevědomost a hlad po splnění si amerického snu. Pracovitost byla jeho zásadní vlastnost. Jako mladistvý dokonce zfalšoval doklady, aby mohl během první světové války řídit sanitku Červeného kříže. Nebyl by to americký příběh, kdyby se ve stejné situaci nepotkal s jiným ztělesněným symbolem Ameriky, Waltem Disneyem. Na frontu se však ani jeden z nich nedostal. Marně se po válce pokoušel uchytit jako jazzový pianista nebo realitní makléř. Život mu změnil až prodej mixérů.

Kouzlo zvané McDonald’s

Sedmnáct let se živil jako obchodní cestují pro firmu Prince Castle, pro kterou prodával po celých Spojených státech multimixéry na mléčné koktejly. Revoluční byla objednávka od bratrů s povědomým jménem. Bratři McDonaldové, kteří si do své restaurace pořídili velké množství mixérů, vzbudili Krocovu pozornost.

Ten neváhal a přijel se podívat do San Bernandina v Kalifornii, aby se na vlastní oči přesvědčil, jak takový podnik funguje. Fastfoodový systém výroby podobný tomu, který zavedl Henry Ford v automobilovém průmyslu, Raya Kroca doslova očaroval a dolárky se mu protočily v očích.

Další zásadní změna strategie bylo vyřazení hot dogů z jídelníčku. McDonald’s se tak začaly soustředit pouze na hamburgery.

Slovo "franchise"

McDonaldové svým systémem výroby celý proces urychlili ze standardních dvaceti na pět minut. Ray Kroc se v této chvíli zachoval jako nekompromisní obchodník. V  52 letech vstoupil do firmy, aby zde uplatnil svůj obchodní model, který měl dokonale propracovaný.

Objížděl USA, tak jako doposud, s tím rozdílem, že nezakládal nové pobočky, ale místním podnikatelům prodával značku a její know-how. Narodil se tak obchodní princip franchise, který je dnes zcela standardním systémem globálního podnikání. V té době učinil tímto postupem z firmy McDonald’s největší restaurační řetězec USA.

Můj bussines

McDonaldové si do své restaurace pustili vlka, který celý jejich podnik obrátil naruby. V roce 1961 si od nich firmu koupil za 2,7 milionu dolarů a začal budovat obrovský kolos. Během roku 1963 prodal miliardu hamburgerů za jeden kalendářní rok. O tři roky vstoupil na americkou bursu, kdy v té chvíli existovalo již 700 restaurací McDonald’s. Dnes je firma přítomná ve 120 zemích po celém světě a tržby přesahují neuvěřitelných 22 miliard se ziskem 4,5 miliardy dolarů.

Malá zemička, ale silné kořeny. Jaká slavná jména mají vazbu na Českou republiku? Více čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/zdravi-a-styl/fastfoodovy-fenomen-"cech"-ktery-stoji-za-slavou-mcdonaldu-byl-chladnokrevny-podnikatel-43332
reklama
#hamburger #zakladatel #McDonald's #Čech
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.