Jawa schovávala součástky před nacisty po stodolách. Legendární Pérák byl démon silnic
Ten příběh naší nejtradičnější značky motocyklů z období druhé světové války je jako vystřižený z filmu. S obětavou iniciativou desítek lidí se povedlo všechny materiály a součástky úspěšně schovat před nacistickými okupanty. Dokonce vznikl legendární Jawa Pérák!
Velký díl občanské statečnosti museli prokázat tvůrci legendární dvěstěpadesátky Jawa Pérák. Druhá světová válka byla pro továrny v Týnci nad Sázavou a v Praze ve znamení “odbojové” činnosti. Všechny součástky a materiály byly po celý průběh druhé světové války schovány ve stodolách, kůlnách. V celkovém počtu se jednalo o 9 000 ks motocyklů a 700 ks automobilů. Tato neuvěřitelná skutečnost však není jediným zázrakem, který má podpis firmy Jawa. Už v roce 1940 se tajně určily tři týmy, které bez povšimnutí nacistické moci pracovaly na motocyklu, automobilu a závodních motocyklech. I díky této iniciativě vznikl legendární Pérák!
Kroky Františka Janečka
Úspěšná firma vznikla původně z Pyrotechnické a muniční továrny. Malý odbyt tohoto artiklu donutil změnit směr podnikatelských aktivit. Úspěšný ing. František Janeček vyhlížel pro svoji továrnu Na zelené lišce a pro nově vybudované závody v Týnci nad Sázavou. Rozhodoval se mezi výrobou ložisek, počítacími stroji, šicími a psacími stroji, ale nakonec zvítězil obor absolutně jiný. Místo šicích strojů se František Janeček rozhodl vybudovat továrnu na motocykly a automobily.
Jako první v tomto oboru podnikal Laurin a Klement, ale vždy se jednalo o malosériovou výrobu. Když v roce 1929 firmu Jawa František Janeček zakládá, existuje až jednadvacet firem, které se montováním motocyklů zabývalo.
Od granátu k automobilu
Úplně prvním výrobkem, který chtěl Janeček protlačit na trh, byl granát jeho konstrukce. Později se k tomu připojil i samopal, ale změna kurzu jeho podnikání ho dovedla až k výrobě automobilů. Primárním výrobkem však zůstával motocykl. Ten úplně první byl představen ve stejném roce, jako byla značka Jawa registrovaná. Motocykl JAWA 500 OHV byl představen na XXI. Mezinárodním Autosalónu v Praze. O dva roky se k firmě připojuje anglický konstruktér G. W. Patchett, který předával zkušenosti hlavně při výrobě sportovních strojů.
Lidový motocykl za lidové ceny
Slogan, který chtěl Jawu dostat na vrchol popularity, byl motocykl JAWA 175 Villiers. Cenově dostupný motocykl dokonale splnil svůj účel a absolutně překonal veškerou konkurenci. Popularita stoupala, stejně jako prestiž značky Jawa. Tu značka potvrzovala i v předválečných motocyklových závodech, kde několikrát získala i zlatou medaili.
Druhá světová válka
Během okupace závody firmy Jawa spadají do pravomocí nacistů. Jejich výroba se zaměřuje čistě na válečné zakázky. Konkrétně se jedná o benzínové pumpy, pumové závěsníky a zámky k nim. V roce 1941 umírá zakladatel František Janeček, který se dožívá 63 let. S poctami a uznáním, které nejlépe charakterizuje přezdívka motocyklový král, odchází, ale jeho odkaz zůstává.
Pravděpodobně nejdobrodružnější období firmy je datováno právě druhou světovou válkou. V několika skrýších a nenápadných kůlnách, dílnách, sklepech a domech kolem Týnce nad Sázavou a továrnou v Praze se ukrylo před nacisty 9 000 ks motocyklů a přes 700 automobilů. Nacistickým jednotkám se nepodařilo nic a nikoho odhalit, včetně připravených plánů na výrobu po válce, která už se naplno rozjížděla na třech frontách. Výsledkem byl démon silnic a jeden z nejúžasnějších strojů “Pérák”.
Až dodnes
Jawa je stále fungující podnik, který v minulém roce dokonce navýšil svůj export o osm procent. Devadesát procent výroby míří mimo naše území. Velký odběr je převážně ze zemí Jižní a Střední Ameriky. Překonala tak krizi v devadesátých letech, kde se jasně projevila zastaralost systému v konkurenci s velkými světovými značkami. Firma stále roste a ve výrobě jsou dva stroje JAWA 350 OHC a JAWA 660 Vintage.