Lucie Tvarůžková: Banka mi vyčetla, že žiji bez dluhů
Online platforma na levné půjčování mezi lidmi se vrací zpět pod skupinu Home Credit a zažívá boom. Zonky nemá malé ambice, nicméně zkvalitnění půjček je díky tomu čím dál tím reálnější. Za první rok a půl startup zprostředkoval půjčky v hodnotě 650 milionu korun, rozdělil jich 4 700 a vytvořil silnou komunitu investorů. Se spoluzakladatelkou Lucií Tvarůžkovou jsme si povídali o tom, proč se pustit do peer-to-peer podnikání a jak se nezamotat do spirály dluhů.
Jak jste se dostala k projektu Zonky?
Jsem původně novinářka, k byznysu jsem se dostala až později shodou náhod. Když jsem se totiž jako člověk na volné noze rozhodla půjčit na auto, zjistila jsem, že má reklamami pobízená představa o rychlé, jednoduché a pohodové půjče je značně zkreslená. Díky této zkušenosti jsem začala přemýšlet o tom, jak celý proces půjčky zkvalitnit, zlevnit a polidštit.
Jaká tedy byla vaše první zkušenost v bance?
Dost mě překvapila výše nabízených úroků. Půjčování v Česku je jedno z nejdražších v porovnání s ostatními státy EU. Navíc jsem se při žádání o půjčku cítila docela nepříjemně a poníženě. Když jsem se potom jako novinářka snažila přirozeně pochopit, jak půjčky fungují, dost věcí mě zarazilo.
Co konkrétně?
Například to, že mi paradoxně uškodilo, že jsem celý život byla bez dluhů. V bance mi to přičetli jako záporný bod, protože prý nemohli posoudit, zda jsem schopna splácet. Na mé námitky, že přece umím žít bez dluhů, banka nebrala zřetel. Můj život, který mi přišel jako docela úspěšný, banka najednou viděla úplně jinak...
Čím se proces půjčky na Zonky liší od klasických bank?
Zonky půjčuje levně a transparentně obyčejným lidem. Naše služby se liší od klasických bank tím, že jsou nízkonákladové. Nemáme kamenné pobočky nebo manažery v drahých limuzínách. Zonky si totiž za své zprostředkovatelské služby vystačí s daleko menším ziskem. Náš hotovostní úrok je v průměru o tři a půl procenta levnější než spotřebitelský úvěr v klasické bance. V současné době se pohybujeme okolo devíti procent.
Na jaké půjčky se zaměřujete?
Spíše na větší půjčky než na mikro-půjčky. Maximální částka, kterou je možné si na Zonky půjčit, je do 500 000 Kč. V poslední řadě nabízíme klientům půjčky, které jsou srozumitelné a bez skrytých podmínek, na rozdíl od bank, které svým klientům často doprodávají různé služby, což může finální úrok značně navýšit.
Za Zonky stojí silná komunita investorů. Co je na peer-to-peer půjčování baví?
Zonky fakticky proměnil klasický profil investorů. Ti byli tradičně vnímáni jako experti s velkým množstvím volných prostředků. Zonky umožňuje, díky své jednoduchosti a srozumitelnosti, investovat každému. Snažíme se obyčejným lidem ukázat, že peníze nemusí jen pasivně ležet na účtu, ale dají se jednoduše a zábavně zhodnotit. Naši investoři mají možnost investovat jak dle čísel, tak dle osobního příběhu spotřebitelů. Přesně tedy vědí, na co jsou peníze použity.
Jaké z vašich novinářských vlastností jste v podnikání zužitkovala nejvíce?
Novinařina je skvělá práce, kde se naučíte spoustu věcí, které zužitkujete v jakémkoliv oboru. Jako novinář se snažíte hledat nový úhel pohledu na věc a řešit problémy jinak než většina. Druhá zkušenost s velkou přidanou hodnotou pro podnikání je rychlost, se kterou jsou novináři zvyklí vyrobit produkt, který má u lidí ohlas. Z mé zkušenosti v Hospodářských novinách nebo jako šéfredaktorky iHned jsou, že jako novinářka workoholička jsem nejlepší v totálním tlaku. Baví mě řešit situace, kdy lidé omdlévají stresem.
Dluhy českých domácností rostou. Co si obecně myslíte o zadlužování?
Pokud si člověk chce půjčit na něco smysluplného, jako auto nebo podnikání, může být půjčka dobrým odrazovým můstkem. Nemyslím si ale, že každá půjčka je dobrá půjčka. Zonky mnohokrát řešilo případy lidí, kteří se dostali do spirály dluhů. Z té zkušenosti vím, že jedna špatná půjčka může narušit celkovou finanční rovnováhu a člověk se ocitne v začarovaném kruhu.
Mají Češi důvěru v digitální technologie v oblasti bankovnictví?
Překvapilo mě, že lidé jsou stále relativně nedůvěřiví k věcem, na které si nemůžou fyzicky sáhnout, byť jsou online prakticky pořád. Zonky ale cílí na tzv. Skupinu Internet native spotřebitelů, což jsou lidé, kteří na internetu vyrostli a nebojí se zkoušet nové služby. Naopak starší generace má méně důvěry v digitální technologie. Spíše lpí na fyzickém kontaktu nebo ověřených zkušenostech jejich blízkých. Proto je pro nás důležité, aby lidi lidem Zonky doporučovali.
Kde všude má Zonky své klienty?
Dnes máme 70 % klientů z velkých měst. Praha a Brno patří mezi největší, ale hodně klientů také pochází ze středních Čech. Všímáme si, že jsou otevření novým věcem.
Pomáháte také podnikatelům?
Rádi podporujeme nové a originální projekty, které lidé rozjíždějí bokem. Například jsme podpořili designérku a zakladatelku Whoop.De.Doo Annu Marešovou, která vyrábí erotické pomůcky, nebo Kennyho, který opravuje vintage motorky. Také jsme pomohli k úvěru mladému startupistovi, který dříve pracoval jako řidič uberu a dnes vyvíjí aplikaci, která bude zprostředkovávat půjčování aut mezi lidmi.
V rámci marketingu si Zonky si zakládá na šíření příběhů spotřebitelů. Čím je tato strategie efektivní?
Kolem Zonky roste velká komunita lidí, kteří pravidelně sledují příběhy spotřebitelů na sociálních médiích. To je něco, co firmy a naši klienti můžou do budoucna využít jako marketingovou strategii. Lidské příběhy umožňují komunitě investorů investovat do projektů, které je baví.
Jaká je vaše podniková vize do budoucnosti?
Díky silným investorům, kteří za Zonky stojí, mají naše velké ambice šanci uspět. Když chcete proměnit zaběhlý způsob fungování půjček v Čechách, což je mise Zonky, musíte se stát velkým hráčem a mít sílu zvýšit standardy. Dokud jste malá firma, konkurenci nezajímáte. Proto bychom chtěli docílit alespoň deset procent podílu na trhu s hotovostními půjčkami.
Přečtěte si, jak funguje když lidé půjčují lidem se Zonky.