Nejčastější chyby v podnikání. Jak se z nich poučit?
Stojíte na začátku svého podnikatelského snu? Pak pozorně čtěte, tohle by se vám mohlo hodit. Vezměte si příklad z nejčastějších chyb začínajících podnikatelů a neopakujte je.
Když je realita trochu jiná
Nezřídka kdy se stane, že začínající podnikatel má svůj sen, svou vizi, za kterou si jde, ale ne vždy to končí úspěchem. Někdy podnik zkrachuje dřív, než se pořádně rozjel, a zbydou jen plané naděje a prázdné konto. Některé chyby se velmi často opakují. Dejte si pozor, abyste se jim vyhnuli.
Pozor na nesplnitelná očekávání
Dejte si pozor, abyste hned na začátku nepropadli iluzi, že úspěch přijde okamžitě. Podnikání je prostě dřina. Oproti zaměstnancům pracují podnikatelé až o 20 hodin týdně víc. Tvrdá práce je to, co vám nejspíš přinese kýžené ovoce, ale budete si na to muset chvíli počkat. Úspěch vám do klína sám od sebe jen tak nespadne. Nepropadejte proto panice, když se prvních pár měsíců nebudou peníze sypat ve velkém. Chce to čas.
Bez marketingu se neobejdete
Možná si myslíte, že marketing nepotřebujete. Není to ale pravda. Měli byste včas identifikovat svou cílovou skupinu a dát jí srozumitelně najevo, co jí nabízíte a proč by zákazníci měli nakupovat zrovna u vás. Musíte být nejen vidět, ale také zákazníkům vysvětlit, co jim přinášíte a proč pro ně bude výhodnější nakoupit u vás než u konkurence. Udělali byste velkou chybu, kdybyste jen čekali, že si vás zákazníci najdou sami.
Vypracujte si podnikatelský plán
Rozhodně nepodceňujte podnikatelský plán. Měli byste vědět, co budete dělat, kde budou vaše prostory, jak vysoké budou náklady, jak si poradíte se zmiňovaným marketingem. Navrhněte i mety, kam se chcete za určité časové období posunout. Pomůže vám to udržovat směr. Strategie je velmi důležitá, tak ji nepodceňujte. Na internetu najdete spoustu podrobných návodů, jak podnikatelský plán vypracovat, abyste na nic nezapomněli.
Nebojte se delegovat pracovní úkoly i na ostatní
Podnikatelé jsou rizikovou skupinou, co se týče workoholismu. Je to logické. Pracujete na svém, takže do toho dáváte všechno. Některé úkoly se ale dají velmi dobře přehodit také na někoho jiného, ať už se jedná o outsourcing, např. účetnictví, nebo zkrátka o novou pracovní posilu, která se bude věnovat např. administrativě. Není potřeba, abyste všechno dělali sami.
Ušetřete čas
To ostatně platí i pro samotný začátek podnikání. Už při samotném zakládání firmy si promyslete, zda by nebylo rychlejším a v zásadě i pohodlnějším řešením koupit si již založenou firmu. V tomto případě si dobře vyberte dodavatele, který bude schopen garantovat, že firmy na prodej nemají předchozí závazky ani pohledávky. Koupě založené společnosti je rychlý proces, díky kterému ušetříte zhruba měsíc času. Za novou společnost, která už má zápis v obchodním rejstříku, totiž podnikáte do jednoho dne od převzetí. Na prodej firem se specializují různé společnosti, doporučujeme však využít pouze léty prověřenou a spolehlivou firmu.