Nejotravnější české reklamy: Tohle z hlavy prostě nevymažete
Zelený mimozemšťan s hláskem, jehož frekvence vám pomalu propichuje ušní bubínky. Ta nejhorší kolotočová píseň s textem, kterou ani mlácením hlavou o zeď nedostanete z paměti. Vražda Mozarta mezi regály s potravinami, kde přehlídka nejrůznějších obličejů nadobro likviduje svoji pověst nepovedenou operní partií. To je prosím jen letmý výběr toho nejotravnějšího z české reklamy.
Když do světa reklamy přistála první mimozemská postavička, způsobila planou naději, že nic horšího se stát už nemůže. Marketingová kreativita nikdy nespí a posouvá hranice svojí stupidity až daleko za hranice nekonečného vesmíru. Nenechte se mýlit, že hrůznost toho, co vídáte na obrazovkách své televize, vzniká omylem. Vše je to promyšlená strategie, jak se vkrást do hlavy a šokem prodat svůj produkt.
Prací prášek jinak
Už několik let jsme svědky dlouhé řady pracích prášků, které vyperou všechny ty červené skvrny od kečupu, hnědé bláto z dětského hřiště a dokonce krev z kudly v zádech. Obvykle se na obrazovce roztočí svět šílené animace, jak prášek účinně likviduje špínu; na chvíli má člověk pocit, že sleduje bitvu z Hvězdných válek. Velké finále přichází v momentě, kdy vedle sebe vidíme tričko vyprané obyčejným pracím práškem a tričko, které září tak, že se na pár chvil vypálí na sítnici našeho oka.
Řekli byste si "Kdo na to ještě skočí po těch letech", ale! Jen jednou se firma, která prodává prací prostředky, rozhodla změnit strategii a pokusila se být originální a vtipná. Prodej jejich produktů tím šel tak radikálně dolů, že je už nikdy nenapadne v tomto odvětví experimentovat. Lidské vědomí je holt na podobné reklamy zvyklé a změna, třeba i k lepšímu, ho znejistí.
Kreativita na obtíž
Jeden z největších příkladů reklamního selhání je paradoxně jedna z nejlepších českých reklam v historii. Vzpomínáte na Bobika? Pejsek, který se nepochopením ocitl jako hlavní chod asijské večeře, pobavil snad každého, ale víte, jakou značku reklama prezentovala? Bylo to centrum.cz. Největší problém byl, že většina diváků si buď nevzpomněla, na co reklama byla, a nebo ji naopak přisuzovali největšímu konkurentovi seznam.cz. Kreativní přístup, který chtěl zaujmout vtipem, se tedy vůbec nezdařil.
To ovšem neznamená, že každá reklama musí být nutně otravná a stereotypní. Jsou mezi nimi tak vydařené spoty, bez kterých si dnes obrazovku nedovedeme představit. "Já nemusím, já už ho vidím. Jéééé." Je nutné dodávat jméno značky?
Hrůzou k úspěchu
Být originální je vždy velmi nejistý krok, který vyžaduje odvahu. Firmy na reklamní propagaci investují obrovské částky a všechny nezdary jsou drasticky potrestány. Proto většina z nich končí u sázky na šílenost.
Nevěřící otevřená ústa a zhypnotizovaný pohled, který vzbuzuje nesvéprávná milostná dvojice, když tančí a zpívá, jak moc děkuje za půjčku v bance, je jen jeden z mnoha příkladů. Takové reklamy jsou a vždy také budou. Klíčem je zaujmout za každou cenu.
Sexismus v Čechách
Někdy je touha šokovat až za hranicí slušnosti. V české reklamě je velmi populární využívat ke komunikaci s potenciálním klientem sexismus. Když si všimnete reklamy na produkt, který pomáhá ke zlepšení erekce, žena je jen cosi, co nechutný upocený chlápek ukořistí, aby se změnil v ďábla, protože je "mužem hned". Tento postup známe z propagace autoservisů u silnice, kdy polonahá žena objímá pneumatiku od auta.
Je tu však tradice i kvalitních reklam, které často svému produktu úspěšně zvednou prodeje. Marketingové strategie, ale trh ovlivňují tak, že si musíme zvyknout, že pravidelná dávka šílených reklam bude i nadále útočit na každém rohu.