Velký test elektrokola-2.díl: Ego a zlaté české ručičky
Ego je pro kolo značně ambiciózní název a není pro každého. Čekali bychom za ním vrcholný model známé značky, ale pod označením EGO 1.0 najdeme "easybike" střední třídy. Ovšem solidní a až na detaily provozně bezstarostný.
Mluvíme o testu kola EasyBike EGO 1.0 (úvodní část testu najdete ZDE). My Češi jsme cyklistický národ, ale ke kolům se chováme různě. Chceme vysokou výbavu a pokud možno se o kolo nestarat. Pokud kolo požíváme jako přibližovadlo, pak servis jednou za rok či za dva úplně stačí. Elektrokolo na tom není jinak. S "vysokou" výbavou je to jinak, je lehčí, propracovanější, ale náchylná k opotřebení a poruchám. A tak je robustní základní vybavení mnohdy pro běžnou cyklistiku výhodnější.
A nyní k věci: původně jsem považoval výbavu Shimano Altus za "podřadnou", s postupem času jsem ji vzal na milost, všechno funguje, přehazování je celkem přesné a ochotné. Vzhledem k robustnosti rámu a váze baterie je pár desítek gramů navíc opravdu nepodstatné. Důležité je, že přehazovačka pár let vydrží.
Co takové kolo váží?
Elektrokolo mívá jeden zásadní problém, a to je váha. Přece jen ho občas stěhujeme autem. Pár kilo přidá baterie, něco váží motor a rám musí být uzpůsoben k upnutí baterie, a tedy robustnější. Levná nebo přestavěná elektrokola váží mezi 28 a 30 kilogramy, super elektrokola si vystačí s 18 – 20 kilogramy. EasyBike EGO váží 23 kilogramů včetně baterie a to je manipulovatelná váha. Pověstné kolo Ukrajina vážilo víc. Pamatujete si na tradiční heslo "Chceš li poznat, co je dřina, kup si kolo Ukrajina"?
Elektrokolo tedy sice váží víc než běžné kolo, ale nenadřete se. Z výše uvedeného však plyne, že ho ani nezkoušejte dát na střechu. Nosiče na střechu jsou většinou homologované do 20 kilogramů. Doporučujeme tedy nosič na tažné zařízení, který je vhodný pro elektrokola.
Dny další. Co kilometr, to větší spokojenost
S každým kilometrem jsem se učil, jak s kolem zacházet, kdy přidat motoru výkon, kdy přehodit. V mírném terénu jsem se po pár kilometrech už cítil jistě a kopečky už neznamenaly zvýšenou námahu, ale přepnutí na vyšší výkon motoru. Opravdu pohoda. Zjistil jsem, že i přes normami stanovený rychlostní limit motoru na 25 km/h dosahuji významně vyšší průměrné rychlosti za menší námahy. Po čase jsem se naučil, kdy motor zabere, a naučil se jezdit i ve složitém terénu. Pokud ovšem srovnám "inteligenci" motoru Bosch, jsme na nižší úrovni, Bosch má více režimů pro různé situace. Ale cenový rozdíl skoro 160 tisíc korun klade otázku, zda ty režimy opravdu potřebuji.
Pocity po pár dnech: Elektrokolo má budoucnost. Pro ty, kteří se nechtějí nebo nemohou namáhat na běžnou dopravu i na turistiku. A pro vášnivé sportovní cyklisty je to skvělý a praktický dopravní prostředek do práce a za zábavou (poz. red: Z právních důvodů nelze uvést, že cesta z hospody na elektrokole je opravdu příjemná). A mimochodem, v Alpách dnes bez elektrokola jezdí už skoro jen Češi.
Výdrž a baterie
Baterie je zamykatelná a dle prospektů má vydržet až 120 kilometrů. Pochopitelně podle zátěže. Prakticky, pokud jsme baterii nešetřili, vydržela kolem 60 až 70 kilometrů, při opatrné jízdě by nám pomáhala možná i 90 kilometrů. Kolik nabíjecích cyklů baterie vydrží a jak v čase klesá její kapacita, se zatím neví, kolo je na trhu krátce a k výměnám zatím nedochází.
U ostatních kol to bývají 2 – 3 roky a baterie se většinou repasují, což vyjde výrazně levněji než 8 tisíc korun za novou. Kromě toho právě baterie je součástka, která se nejvíce vyvíjí, takže je pravděpodobné, že za tři roky si dokoupíme baterii s násobnou kapacitou.
Co říci na závěr?
Jezdím na karbonovém silničním kole a celoodpruženém kole za násobně vyšší cenu cenu. A rád. Po testu si ovšem doma hledám místo na elektrokolo. Ne drahé, ale praktické. Dost mi zjednoduší život, přestože mám (bohužel) do důchodu daleko.
Pokud vás zajímají i další modely elektrokol a jejich porovnání, podívejte se na porovnávací test elektrokol na webu Arecenze.cz.