Vyrážíme za hranice: Bez emisní známky se může dovolená prodražit o desítky tisíc
Emisní známky zažívají v posledních letech v mnoha evropských městech velký boom. V současné době je nejčastěji omezován vjezd automobilů s vyššími emisemi převážně do center vybraných západoevropských měst, do budoucna se počítá možná i s úplným zákazem vjíždění aut s naftovými motory do všech hlavních letovisek starého kontinentu.
Pokud vyrážíte do zahraničí, vlastníte dieselový automobil a nemáte emisní známku, je dobré si zjistit, kam lze zajíždět a kam nikoliv. V případě porušení zákazu si totiž zaděláváte na opravdu velký problém. Zejména pro svou peněženku. Úspory na dovolenou tak můžete rázem "vysolit" za vlastní hloupost.
První regulace ve Švédsku, vévodí Německo
Trend zákazu vjezdu automobilů s vyšší mírou znečištění ovzduší začal už v devadesátých letech. Prvním státem, který tuto regulaci přijal, bylo Švédsko. Jednalo se o města Stockholm a Göteborg a hlavním smyslem této regulace bylo zlepšit prostředí center jednotlivých měst nejen pro místní obyvatele, ale i samotné turisty.
V současné době největší objem vyhlášených zákazů vjezdů pro vybraná vozidla je v sousedním Německu. První zákaz se tak objevil před 11 lety a od té doby rok co rok výrazně přibývá nových omezení. V současnosti se to v Německu týká zhruba 70 měst a pro vjezd do centra je potřeba mít na vozidle nalepenou emisní známku, která dokládá, jak je vaše vozidlo k životnímu prostředí šetrné.
Pokuta přes 50 tisíc korun
Největší problém s vjezdem do center mají vozidla vyrobená před rokem 1997 a dále ty, která splňují pouze normu Euro 2. Pokud tato i další vozidla, která nesplňují emisní požadavky, vjedou do vybraných oblastí a budou přistižena, jejich řidiči mohou zaplatit pokutu až do výše téměř 2 200 euro. Zmíněná omezení samozřejmě platí i pro české řidiče, kterým je doporučeno si náležitě přečíst, ideálně ještě před cestou, kam lze se svým vozidlem v Německu vjet a kam nikoliv.
Pro vystavení známky pro váš vůz budete potřebovat několik věcí - zejména velký technický průkaz vozidla a poplatek v přibližné výši 300 korun. Je nutné dodat, že co se týče například sousedního Německa, nemusí jít pouze o centra vybraných měst. Omezení se totiž vztahuje i na celkem 19 oblastních území.
Absolutní zákaz dieselových aut?
Je možné, že v blízké budoucnosti se dočkáme v některých městech i zavedení absolutního zákazu vjezdu pro všechna dieselová vozidla, která splňují emisní normy Euro 5 a nižší. Pro vozidla, která do vybraných center moci nebudou vjíždět, bude potřeba vymyslet objízdné trasy a upravit značení odpovídajícím způsobem. Hlavní důvod, proč se tato omezení začala rozšiřovat, je snaha o zlepšení životní prostředí.
Podobný vývoj jako v západních zemích se dá očekávat v následujících letech také v České republice. Sice už u nás máme náznaky, ale nic "plošného" se zatím neděje. Přitom v rámci ochrany životního prostředí zřejmě do budoucna jiná cesta nebude.