Jak správně umýt auto? Dejte vašemu vozu nový šmrnc a dopřejte mu očistnou kúru
Na vaše auto celoročně působí spousta vlivů. V zimě je to mráz, sníh, sůl či kamínky. V létě pak ostré sluníčko a vysoké teploty. Starat byste se proto měli nejen o pravidelné servisní kontroly, ale patřičnou péči si zaslouží také karoserie. Dejte se do toho a pořádně své auto umyjte. Jenže ono mytí auta není tak jednoduché.
Samozřejmě, můžete dát auto do myčky. Ale důkladné ruční umytí je důkladné ruční umytí. Nelze se však spolehnout na pouhé opláchnutí auta čistou vodou. Karoserie si zaslouží pořádnou koupel. V následujících tipech vám ukážeme, jak si s tím poradit.
Na co nesmíte zapomenout
Určitě mnohé z vás napadne, že mytí auta je práce na pár minut a není k ní potřeba nic důležitého. Ale i drobnosti hrají při mytí auta svoji roli. Před mytím auta si sundejte hodinky, prstýnky, ale také pásek. Tím vším totiž můžete svému autu přivodit nepěkné šrámy. Připravte si smetáček, dva kýble s vodou, autošampon, utěrky z mikrovlákna, stěrku a vosk. A ještě jeden typ před samotným začátkem.
Co nedělat?
Auto určitě nemyjte bezprostředně po dlouhé jízdě. Teplo z motoru by mohlo reagovat s čisticími prostředky a na kapotě vám pak zůstanou mapy a fleky.
1. krok: Odstranění větších nečistot
Než začnete s umýváním šamponem, nejdříve proudem čisté vody odstraňte všechny hrubší nečistoty. Můžete použít také speciální smetáček, který nasadíte přímo na zahradní hadici. Takové prvotní očištění má svůj praktický význam. Nebudete pak po autě stále dokola rozmazávat například bahno nebo hmyz. Kromě pohledu z hlediska čistoty je to však i proto, že přesně tyto hrubé nečistoty vám mohou později lak auta při mytí poškrábat. Doporučujeme použít také jemnou abrazivní pastu, která odstraní zbytky hmyzu, ale také asfaltu nebo oleje.
2. krok: Důkladné ruční mytí
Nyní je třeba auto ručně umýt. Po celou dobu mytí doporučujeme používat rukavice z mikrovlákna. Velmi oblíbená je na mytí houba, ale to je chyba. Její rovný povrch totiž zachycuje drobná smítka a zrnka prachu, která na laku auta způsobují mikroškrábance. Ty, které vidíte například na slunci a divíte se, kde se tam vzaly. Místo houby raději použijte speciální houbu s mikrovlákny nebo kartáč určený přímo na mytí auta. Ten má přizpůsobené štětinky s měkkými třepenými vlákny a nepoškodí lak auta.
Potom budete potřebovat vhodný autošampon. Doporučujeme pořídit si sadu s nanotechnologií, která je zaměřená na hloubkové čištění laku, jeho renovaci a následnou ochranu. Aplikace sady je snadná a udělá laku vašeho auta velkou službu. Ve třech krocích obnovuje lesk, rozjasňuje barvy, zaceluje drobná poškození laku a jeho povrch zároveň dlouhodobě chrání, třeba před otisky dlaní, poškrábáním, vodním kamenem, námrazou nebo ulpíváním dalších nečistot.
"Použité nanotechnologie vytváří na ošetřeném povrchu ultratenkou ochrannou vrstvu, která odpuzuje vodu, a navíc prodlužují životnost laku nebo zvyšují jeho odolnost vůči vnějším nepříznivým vlivům i při mytí v myčkách," doporučuje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Na trhu je však řada samostatných šamponů, které pak můžete kombinovat s dalšími přípravky.
3. krok: Nezapomeňte na okna
Karoserii máte již zářivou. Řidič musí mít také dobrý výhled na silnici. Pro čištění oken použijte houbu s mikrovlákny a na osušení využijte stěrku. Funguje mnohem lépe než sušení oken hadrem. Vyvarujete se tak zbytečných šmouh. Pro doleštění použijte utěrku s mikrovlákny. Nezapomeňte okna očistit i zevnitř a zbavit se filmu, který řidičům obzvláště proti slunci komplikuje výhled. Postačí vám sprej na okna a utěrka z mikrovláken.
Jak efektivněji?
Připravte si dva kbelíky s vodou. V jednom bude jen čistá voda, ve které budete oplachovat špinavou mycí rukavici. Ve druhém pak bude připravená voda se šamponem. Tak bude mytí mnohem efektivnější.
Mytí auta tímto nekončí. Nezapomeňte ani na kola, podběhy, zádveří, zrcátka. Existují specializované čističe disků a kartáče, se kterými se dostanete i na těžko dostupná místa. Zkontrolovat a vyčistit byste měli i podvozek. Případné kusy uschlého bláta mohou při jízdě podvozek poškodit.
4. krok: Leštěnka nebo vosk nejen pro lesk
Když už je auto umyté a vysušené, přichází na řadu leštění a voskování. Rozhodně to není to samé. Například na tmavá auta je lepší spíše vosk než leštěnka. Ta totiž pracuje především s mastným filmem, který by vám na tmavé karoserii místo oslnivého lesku nadělil jen fleky. Obecně jsou vosky více pečující a poskytují laku další ochranu.
Leštěnky jsou často pouze na efekt, ale není to pravidlem. Když si na voskování či leštění auta dáte záležet, odměnou vám bude delší životnost, ochrana a samozřejmě i perfektní vzhled laku. Ideální je auto voskovat dvakrát do roka. Mytí auta je dlouhý proces. Na všechny kroky je lepší si pořídit specializované prostředky, aby se autu dostalo té nejlepší péče, kterou mu můžete dát. A nebojte se, nemusí to být ani drahé.