Zapomenutá pražská lanovka, kterou nahradily pojízdné schody. Milována byla fotbalovými fanoušky

Lanovka na Letnou byla první a nejstarší lanovkou v Praze

Návštěvníci a obyvatelé Prahy jsou dnes ochuzeni o zajímavost, která byla několik let běžnou součástí hlavního města. Kdo si myslel, že lanovka na Petřín byla tou nejstarší, tak se plete. První totiž vedla na Letnou. Víte, co ji následně nahradilo?

reklama

Letenský kopec se táhne nad Vltavou jako oáza zeleně a klidu, kam Pražané mohli a nadále mohou utíkat z ruchu velkoměsta. V minulosti zde bylo hned několik prvků, které už patří pouze fotografiím a vzpomínkám.

Místo monumentálního Stalina dnes stojí metronom a tam, kde byla lanová dráha, jsou schody a ve spodní části kopce tunel. O Stalinovi toho bylo napsáno mnoho, ale co zmíněná lanová dráha na Letnou?

Jedna místo čtyř

Zemská jubilejní výstava byla hnacím motorem tehdejších inženýrských a architektonických schopností. Moderní doba přinášela mnoho vynálezů, a tak byl čas a prostor se pochlubit tím nejlepším. Křižík předvedl svou elektrickou dráhu a na nedalekém Výstavišti se rozprostíralo centrum, kde si návštěvník mohl osahat nejnovější vynálezy.

V souvislosti s těmito projekty podpořil výstavní výbor Jubilejní zemské výstavy roku 1891 také vybudování lanovky na Letnou. Ve stejné době vznikala také slavnější a dodnes dochovaná lanovka na Petřín, ale první nakonec byla ta letenská. Původně jich mělo být víc. V plánu se počítalo s dalšími třemi lanovkami. Postavila se však pouze jedna.

Vedla od tehdejšího řetězového mostu Františka Josefa v místech, kde dnes narazíte na letenský tunel. Systém lanovky fungoval díky napouštění a vypouštění vody. Nahoře se pod podlahu do nádrže nalilo 5 kubických metrů vody a v dolní stanici se zase veškerá voda vylila.

Na elektřinu si lanovka musela počkat až do roku 1903. Systém s vodou byl nákladný a neefektivní. František Křižík tak pomohl dráhu modernizovat. To však neznamenalo, že tady bude věčně.

Pojízdné schody

Po elektrifikaci byla lanovka začleněna do sítě pražských tramvají a zároveň se spustil její celoroční provoz. Do té doby se spouštěla jen od jara do podzimu.

První přerušení provozu přišlo kvůli opravám a následně díky mobilizaci v roce 1914. Lanovce však už v té době nesvítilo na lepší časy. Naposledy vyjela 10. listopadu roku 1916. Oficiální konec přišel až v roce 1922.

Trasa lanovky však zůstala a spustil se další unikátní a technický  kousek. V roce 1926 bylo zprovozněno kryté pohyblivé schodiště, které fungovalo až do roku 1935.

Nejvyužívanější bylo fotbalovými fanoušky. Na Letné totiž sídlily stadiony Sparty, Slavie a pražských Němců FC Praha. Cena 50 haléřů ušetřila krok. Dnes však po lanovce ani unikátních schodech nenajdeme významnější stopu. Když se následně začal tvořit v letech 1949 až 1951 letenský tunel, to důležité zaniklo.

Fotografie a filmové záznamy však připomínají trochu jinou Prahu, než ji známe dnes. Celé nábřeží u Vltavy pod letenským svahem nebyl logicky zatížen dopravou jako dnes. Automobily vládnou městu, zatímco v minulosti byla na prvním místě chůze. Snad se k tomu jednou lidé ve městech vrátí. Lanovka na Letnou pravděpodobně zůstane už jenom ozvěnou minulosti.

 

https://www.ctidoma.cz/clanek/historie/zapomenuta-prazska-lanovka-kterou-nahradily-pojizdne-schody-milovana-byla-fotbalovymi-fanousky-53527
reklama
#Praha #minulost #Letná #lanovka
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.