Trabant se vyráběl z odpadu. Z Československa mohl udělat světovou velmoc

Na den 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce a měsíc po vypuštění sovětské družice Sputnik, 7. listopadu 1957, sjelo z výrobního pásu 50 kusů ověřovací série modelu pojmenovaného Trabant (německy souputník, satelit) P50
zajímavost

Auto, které se stalo legendou. Trabant, zejména pak model 601, byl „ozdobou“ socialismu. Ale přežil svou dobu. Své oblibě se těšil hlavně díky spolehlivosti, jednoduché konstrukci i relativně nízkým provozním nákladům. Byl na prvním místě mezi motoristy nejen v bývalé NDR, ale i v zahraničí. Na druhou stranu, na výběr moc nebylo.

reklama

Trabant byl prvním automobilem, který byl vyráběný velkosériově s karoserií z duroplastu. Do tehdejšího Československa se pak Trabant dovážel začátkem 60. let a byl jedním z automobilů vyráběných v automobilce Sachsenring ve městě Zwickau.

Trabant – tady to začalo

Začátkem roku 1954 dostala automobilka jasný úkol ze strany státu. Měla připravit malý vůz, který bude mít hmotnost kolem 600 kg a výrobní cena nebude přesahovat tehdejší čtyři tisíce marek. Takhle vznikl předchůdce dnes všem dobře známého Trabantu, model P 70. Do roku 1959 se jich vyrobilo zhruba 36 000 kusů. Tímto krokem se odzkoušel materiál – směs odpadu z bavlny se syntetickou pryskyřicí – a mohly začít práce na novém voze.

Datum 7. 11. 1957 se stalo startem pro výrobu modelu Trabant P 50, který byl také označovaný jako Trabant 500, někdy též „pětistovka“. V červenci 1958 se rozjela výroba „pětistovky“ naplno. Vůz dosahoval rychlosti až 90 km/h a od samého začátku se pyšnil pověstí spolehlivého vozidla. Nicméně nároky zákazníků i státu stále rostly.

Cílem byl i vyšší komfort

V roce 1959 vznikl model s vyšším výkonem motoru se 14,7 kW, model P 50/1. A vedle standardního typu s jednobarevným lakováním vznikl i automobil s dvoubarevným lakem. V Lipsku bylo dokonce možné vidět na veletrhu i vůz s tříbarevným lakem.

V roce 1960 vyjel vůbec první vůz Trabant 500 kombi. Vznikaly i další typy. Milovníci výletů a kempování se mohli kochat variantou Trabant 500 kombi s posuvnou skládací střechou a předními sedadly otočnými o 180 stupňů. Zcela právem byl tento vůz pojmenován také jako Trabant „Camping“.

O dva roky později vyměnili ve výrobě model P 50 za P 60 (nebo také 600), který zaznamenal změnu především v motoru. Jeho výkon se zvýšil na 16,9 kW a vůz mohl dosahovat rychlosti až 100 km/h. Trabant 600 nabízel příjemné prvky v podobě látkového čalounění stropu či dálkového otevírání víka zavazadlového prostoru. Tento model se jako první vůz své značky začal dovážet do tehdejšího Československa. Trabant 600 zůstal ale ve výrobě pouze dva roky, jeho nástupce, model 601, byl představen již v roce 1964.

Hitovka v podobě modelu 601

Model 601 se stal již krátce po uvedení velkým lákadlem pro mnoho zákazníků. Jeho hranatější tvary karoserie byly v souladu s trendem tehdejší doby. Tento kousek se těšil dlouhodobě nevídanému zájmu, na veletrhu v Lipsku byl slavnostně představen široké veřejnosti z celého světa.

Rozšiřovala se i prodejní síť Trabantů, mimo jiné i v Berlíně začaly vznikat autosalony s myčkou či dokonce restaurací. Na konci 60. let se model 601 začal vyvážet i na Západ, odkud se stále ozývaly hlasy po novém a novém zlepšování. Jednání o novém modelu probíhalo i s Československem, ale projekty byly nakonec zastaveny. Soudruzi tak odmítli obrovskou šanci stát se světovými a udělat ze země automobilovou velmoc. Mohli mít totiž pod „palcem“ výrobu vozu, po kterém toužil téměř celý svět.

Pro Zwickau začíná těžké období

Touha po nových modelech převyšovala výrobní kvalitu, stroje v automobilce se pod vysokou vytížeností rychle opotřebovávaly. V těžších obdobích automobilky bylo cílem i snížení nákladů v podobě používání levnějších materiálů. Nicméně i v této části se objevují světlejší okamžiky v podobě civilního provedení vozu s názvem Tramp.

V roce 1983 se model 601 dočkal i technického zlepšení v podobě bezkontaktního elektrického zapalování. Dokonce v roce 1988 opouští automobilku první vůz se čtyřtaktním motorem označený jako Trabant 1.1. Ten se vyráběl v nově postaveném závodě v Moselu. Poslední trabant vyjel z automobilky ve Zwickau 30. dubna roku 1991.

Za dlouhou éru Trabantů spatřily oči lidí zhruba 3 096 099 modelů, z toho 38 865 čtyřtaktů. V roce 2007 se objevila falešná zpráva o obnovení výroby vozu Trabant, nic takového se ale nestalo – a ani se to do budoucna neočekává. I tak ale modely Trabantů zůstanou na věky v srdcích mnoha milovníků aut po celém světě. 

Zdroje: Eurooldtimers, Autíčkář, Liveabout, Worldhistorycommons

KAM DÁL: Dovolená za socialismu: Ostnaté dráty, výjezdní doložky. Soudruzi i dnes nostalgicky vzpomínají.

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/trabant-se-vyrabel-z-odpadu-z-ceskoslovenska-mohl-udelat-svetovou-velmoc-74763
reklama
#socialismus #auto #Zajímavosti #trabant
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.