Jak odolat manipulaci na internetu? 5 rad, jak se ubránit

Nenechte sebou manipulovat!
Nenechte sebou manipulovat!

Jak se dají lidé manipulovat na internetu a proč to tak dobře funguje? Nenechte se zmást, známe několik opatření, která by vám měla pomoci. Internet je kouzelným místem, které může obohatit váš život, jenže každý líc má i rub. 

reklama

Internet je pro mnohé nebezpečným místem, kde je snadné naletět na kde co. Jak poznat lži a uchránit nejen své peníze, ale i zdravý rozum?

  • Čtěte kriticky a nevěřte všemu hned, spousta článků, které se tváří jako nevinné příběhy, jsou ve skutečnosti reklamou.
  • Ověřujte informace z několika zdrojů, pokud si nejste jistí, nebojte se zeptat na názor přátel. Zkuste do vyhledávače zadat i opak informace, podívat se na výsledky. Například pokud jste nadšení z článku Vraní oko zabíjí rakovinné buňky, zkuste si zadat Vraní oko jedovaté. 
  • Filtrujte zdroje, zkuste vnímat hodnotou stránky globálněji. Jakou má grafiku, jaké reklamy na ní jsou? Vypadají ostatní články věrohodně? Kdo jsou autoři článku a kým je web financován?
  • Barevné zdroje - nenechávejte o svém názoru rozhodovat jen jednu stránku. Zkuste se podívat, jak o stejném tématu přemýšlí jinde. Nebojte se číst i něco, s čím tak úplně nesouhlasíte, zlepšuje se tak vaše schopnost kritického myšlení.
  • Mluvte, mluvením s ostatními lidmi se svět otevírá a vaše obzory rozšiřují. Zkuste diskutovat tak, že slušně reagujete na názor někoho jiného a zajímáte se o odpověď. 

Nestranná média?
Mnoho lidí předpokládá, že hlavním cílem médií je říkat pravdu, dělat takové přesné zrcadlo situace. Jenže média nejsou z celé společnosti vyloučena, naopak, jsou její součástí. Přestože je pro ně bezpochyby dobré snažit se být nestrannými, není tak zlé dát najevo svůj názor a to, že určité preference médium opravdu má.

 

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/jak-odolat-manipulaci-na-internetu-5-rad-jak-se-ubranit-28647
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.