Jednotná jízdenka na všechny vlaky: Někdo by ušetřil, jiný výrazně připlatil
Pohodlnější jízda možná čeká všechny, kteří cestují s více vlakovými dopravci. Otázkou však je, zda se jednotná jízdenka vůbec vyplatí a jestli se zapojí opravdu všichni čeští přepravci. Plán je schválený, o realizaci se zatím uvažuje. Co by to znamenalo v praxi a jak by se to lidí dotklo?
Kupovat tři jízdenky, každou od jiného dopravce, to asi nebaví nikoho. Kvůli ztrátě času ve frontách jste možná už někdy dokonce zmeškali vlak. Jednotné jízdné na kolejích by tak zdánlivě mohlo potěšit všechny cestující, kteří musí na své trase kupovat různé lístky. Podle schváleného plánu Ministerstva dopravy by mohl jednotný tarif platit od konce roku 2019 a uznávali by ho všichni zapojení dopravci. Systém už funguje ve Švýcarsku, tak proč ne u nás?
V jakém stavu je projekt teď?
Právě se začíná pracovat na přípravě zavedení plánu do praxe. "Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce z bodu A do bodu B na základně jednoho jízdního dokladu. Zvýší to komfort cestování," pochvaluje si ministr dopravy Dan Ťok. Jenomže už tak moc do světa nekřičí, že se to může pěkně prodražit.
Plánované fáze
- V první fázi ministerstvo musí vytvořit informační systém a nezbytný hardware pro bezpečný a bezzávadový provoz tohoto systému. Pak bude potřeba vybrat provozovatele.
- V druhé fázi se tarif měl týkat dálkových vlaků, regionálních vlaků a možná i komerčně provozovaných vlaků.
- Ve třetí fázi by se mohl týkat i dalších dopravních prostředků v integrovaných dopravních systémech.
Výhra nebo prohra pro cestujícího?
Jízdné by se počítalo podle ujetých kilometrů, nikoli podle nejednotných ceníků nastavených stávajícími dopravci. Návrh přitom počítá s cenou 1,35 Kč za kilometr, cena by se každoročně navyšovala o inflaci. K tomu se připočte poplatek 9,50 Kč za každou vydanou jízdenku bez ohledu na vzdálenost. Teoreticky by tak mohli ušetřit ti, kteří jezdí jen kratší trasy. Ale co ti ostatní?
Pro cestující z Ostravy do Prahy by to tedy znamenalo zdražení o 330 korun. Dnes je totiž možné si v pohodě koupit lístek (například u společnosti Regiojet) a cestovat na této trase za 150 korun, přes jednotný tarif by to však už stálo 480 korun. Možná by si cestující pomohli časovou jízdenkou, kterou návrh řeší také. Ve hře je i roční jízdenka na celou železniční síť nebo něco jako "In Karta" od Českých drah, která zaručuje různě velkou slevu. Konkrétní plány k dispozici ale zatím bohužel nejsou.
Řešení je ve hře hodně
Pokud jde o ČD, ty jednotný tarif vítají. "Je jednou ze základních podmínek, které je potřeba splnit ještě před otevřením trhu v železniční dopravě. Chceme se aktivně podílet na přípravě a realizaci," potvrzuje mluvčí Radek Joklík.
Návrh se týká jen společností, které nepobírají dotace. Společnosti, jako je třeba právě již zmíněný Regiojet, by se pak mohly samy rozhodnout, zda se do systému připojí. Mohly by například nechat část vlaku zcela bez místenek jen pro cestující s těmito flexibilními jízdenkami. Zbytek by se využil pro lidi s místenkami a s tarifem a nabídkami, které praktikují doteď.
LEO Expres, stejně jako ČD, urychlené zavedení jednotné jízdenky podporuje. "Ministerstvu dopravy jsme na konci roku s dalšími dopravci předložili analýzu a návrh možného postupu. Za nás nevidíme důvod, proč by jednotná jízdenka nemohla začít platit co nejdříve," potvrdil výkonný ředitel Peter Köhler.