Chcete si nabít lítačku online? Je to peklo, také jsme to zkoušeli
Udělat něco uživatelsky přátelského není žádná legrace. Ovšem tak drahý podnik, jakým je projekt lítačky, by to měl umět. Bohužel selhává. Přesvědčili jsme se o tom na vlastní kůži. Nemáte-li pevné nervy a soutěživého ducha, raději to snad ani nezkoušejte.
Lítačku jsme si pořídili proto, aby nám udělala cestování po Praze pohodlnější. Je jedno, jestli jezdíme metrem, autobusem, tramvají nebo lanovkou na Petřín. Díky této kartičce by to mělo být jednodušší. Jenže ve skutečnosti jakmile chcete dobít, čeká vás pátrání na webu a nakonec nejspíš fronta před kasou. Začněme raději s dobrou zprávou.
Letos se nebude zdražovat!
Třikrát hurá! Pokud si kupujete roční kupon na cestování pražskou MHD, můžete být v klidu. Zdražovat se nebude. Na konci května o tom rozhodli pražští radní, kteří chtějí zvyšující se zájem o MHD podporovat. Cena ročního jízdného tak zůstává na částce 3 650 korun. Možná je to také proto, že si uvědomují rezervy, které lítačka zatím má.
Zkušenost nebyla dobrá
Když máte v kapse lítačku a matně si pamatujete na to, že jste si ji objednávali přes zelenou stránku příhodně pojmenovanou litacka.cz, tak při prvních problémech nejspíš jednoduše zajdete na tuto stránku. Pokud jste klikaři, přihlásíte se pod svým jménem a vzpomenete si na heslo, zjistíte, že tato stránka nabízí mnohé. Zjistíte spoustu zajímavých věcí - co dělat, když kartičku ztratíte, když ji někdo ukradne, dozvíte se i to, kolik stojí, když si chcete zařídit lítačku...
Jenže kvůli tomu jste se nepřihlásili. Po chvíli boje se doklikáte na svůj účet, kde zjistíte, že vaše lítačka je platná a aktivní, což je super. Jenomže do kdy tedy máte předplaceno? Po chvíli vám dojde, že se na téhle stránce to, co vědět chcete, prostě nedozvíte. Je to trochu zvláštní a připadáte si hloupě. Co teď?
Žijeme přeci v 21. století a online je možné si zakoupit klokana s rodokmenem přímo z Austrálie, exotickou masérku z Thajska nebo třeba i vrtulník. Za předpokladu, že v Praze žije spousta dalších nešťastníků, kteří nemilují fronty a raději nakupují online, předpokládáte, že tento problém neřešíte sami.
Po chvíli se na stránkách Dopravního podniku hlavního města Prahy doklikáte k E-jízdence. Dokonce se všechno tváří, že to jde jako po másle, než vám stránka oznámí: "Systém je přetížen. Opakujte prosím svůj požadavek později." Po chvíli uvažování, jestli opravdu tolika lidem právě vypršelo jízdné zpozorníte a zjistíte, že jste pravděpodobně na dobíjení Opencard, které by už logicky mělo být dávno nepřístupné, protože nikdo nabíjet nebude a nemůže.
Proč ale nenechat zákazníky, aby vyplnili několik kolonek, než se dozví, jak to je? Nakonec se ještě několikrát podíváte na stránku Dopravního podniku, ale také na stránku litacka.eu a pár dalších. Pak pochopíte, že tento příběh nebude mít šťastný konec a že vás ve finále čeká fronta.
Prý to jde, ale...
Lítačka určitě lze dobít online, potvrdí vám to každý revizor a dodá, že přece "žijeme v 21. století". To už víme. Bohužel zatím neexistuje jednoduchý postup, jak v uživatelsky přátelském prostředí tuto chytrou kartičku jednoduše dobít a nezešedivět předčasně.
Pokud jste čekali v závěru alespoň na nějakou dobrou zprávu, nedočkáte se jí. Jestliže jste si dříve zajistili lítačku na expresním místě "ein, zwei", tak po 8. červnu už žádný expresní výdej karet nebude eixstovat! Jediné místo, kde bude možné kartičku koupit, bude v Zákaznickém centru lítačky ve Škodově paláci v Jungmannově ulici na Praze 1. Jenže zkuste si představit tu expresní frontu...