Přetížené vlaky na Kolín: Cestu vám nezachrání ani místenka

Místenku mít můžete, ale stejně vás přesadí

Cestovat z Prahy na Kolín s Českými drahami může být pořádný "zážitek". Vlaky jsou přeplněné a bohužel vás nespasí ani fakt, že máte místenku. Vozy jsou přeházené a místenky často přečíslované. Hlavně v pátek odpoledne tak nezbývá než zatnout zuby a držet krok.

reklama

To, že je v pátek odpoledne a večer větší provoz, je naprosto pochopitelné. Člověk prostě počítá s více lidmi nejen ve vlaku. Jenže opravdu by nešlo přidat pár vozů navíc, aby cestující alespoň jeli pohodlně, když už musí stát v chodbičce?

"Jde o stálý problém. Nikdo to neřeší. Vozy prostě nepřidají, i když je takhle nacpaná chodba a lidi pomalu ani nemohou dýchat," komentuje dvacetiletá Ivana, která jezdí z hlavního města do Kolína pravidelně téměř každý týden. Jenže možná ani tolik nejde o to, jestli ČD vyhoví svým zákazníkům, nebo ne. "Jde o to, že nástupiště nejsou dost dlouhá. Vlaky mají už takhle mnoho vozů a dlouhý vůz nemůže zastavit tak, aby poslední dva vagony vystupovaly do kolejiště," tvrdí průvodčí. 

Dávalo by smysl, že z hlediska bezpečnosti by to opravdu nebylo ideální. Jenže je tady ještě jedno možné řešení. Totiž ubrat vagóny a naopak přidat více spojů, aby se cestující více rozprostřeli. "To nevím, možná, že když bude hodně stížností, tak to udělají," dodala průvodčí. 

Ale tady sedím já...podívejte, mám místenku

Praxe je teď taková, že vytížené vlaky na Kolín vedou cestující k tomu, aby si připlatili 35 korun a rezervovali si tak místenku. Jenže jaké je to překvapení, když pak vlak není na nástupišti řazen správně. Váš vagón je prostě najednou jinde a vaše místo tedy třeba až na druhém konci nástupiště.

Nezbývá, než nastoupit a neriskovat tak, že by vám během přebíhání vlak ujel. Do správného vozu se pak prodíráte přes přeplněné chodbičky. Když konečně dorazíte na místo, sedí tam už někdo jiný. Myslíte si, že je to drzoun, který váš "flek" zabral, i když nemá místenku? Omyl. Usadila ho tam bezradná průvodčí, protože i místenky jsou přečíslované úplně jinak.

Zřejmě to má co dělat s jiným řazením vagónů. Buď jak buď, lidé sedící na jiných místech se doslova řetězí a ve finále nikdo neví, co je vlastně správně. Je z toho jeden velký chaos a nepříjemnosti. "Možná by stálo za to se zatím na místenky vykašlat úplně, když to ČD prostě neumí," rozčiluje se Ivana, která i s místenkou raději zůstala stát, než aby volala průvodčí nebo vyhazovala starší paní s místem v jiné části vlaku. 

A co na to České dráhy?

"K přeplnění dálkových vlaků, například z Prahy na Ostravu nebo Zlín a do zahraničí, opravdu v úseku Praha - Kolín dochází. Důvod je ten, že tyto dálkové spoje využívají i cestující na krátké vzdálenosti. Tito lidé by přitom měli jet spíš příměstskou dopravou, tedy spěšnými vlaky," vysvětlil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Faktem je, že spěšné vlaky jedou do Kolína jen o deset minut déle. Naděje na přidání spojů je údajně možná jen na základě objednávky ze strany Středočeského kraje (pokud jde o spěšné vlaky), nebo ministerstva dopravy (rychlíky). 

Popletené místenky? Prý jen výjimečně

"K situacím, kdy rezervovaná místa přesně neodpovídají těm ve voze, může dojít v případě mimořádnosti. Když se musí operativně nahradit některý vůz kvůli závadě, nebo dokonce celá souprava například kvůli zdržení a obratu, volí ČD raději možnost vypravit vlak včas s tím, že místenky nesedí," dodal Šťáhlavský. 

Jestli je to pro cestující opravdu lepší, si musí spočítat každý sám. Jisté je, že se to děje bohužel až příliš často. Každopádně České dráhy už nejsou na našich železnicích samy. Jejich konkurence také není bez chyb, ale v případě místenek umí "čarovat" o poznání efektivněji a šikovněji.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/pretizene-vlaky-na-kolin-cestu-vam-nezachrani-ani-mistenka-32640
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.