Víc zastávek vlaků v Praze. Nutnost, nebo drahá zbytečnost?
Do roku 2030 má cestovat mnohem více Pražanů vlakem. V plánu je totiž dvacet nových zastávek. Jenže spoje jsou vytížené už teď. Výstavba nabírá zpoždění a antimonopolní úřad zasahuje. Jaké zastávky se zruší a které se postaví a proč vlastně?
Jistě, zatím jde o hudbu budoucnosti. Přesto je dobré mít přehled, co všechno se plánuje. Dokonce i za předpokladu, že věc bude klasicky o mnoho let zpožděná. Ostatně problémy provází hned první z plánovaných stanic Eden a Zahradní Město. Hlavní otázka by však měla znít: Je to opravdu potřeba?
Antimonopolní úřad musí rozhodnout
Společnost Eurovia, která nevyhrála soutěž o zakázku na 3,5 miliardy korun, podala žádost o přezkoumání k antimonopolnímu úřadu. Jedná se jí o zastávky Eden a Zahradní Město v úseku Hostivaře. Stavba by jinak začala už letos, jenže právě kvůli komplikacím nebude sloužit dříve než za 5 let. SŽDC nyní zkrátka nemůže s vítězem uzavřít smlouvu.
Víc zastávek, stejně vlaků
Podle odborníků jsou pražské trati vytížené na maximum a nové spoje už není kam přidat. "Vlaky jezdí o polovinu více cestujících než v roce 2008. Není kapacita pro zařazení nových," říká mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.
Je tedy na místě ptát se, jak by vyšší množství zastávek ovlivnilo železniční dopravu v Praze. Protože za předpokladu, že vyšší počet zastávek bude znamenat více cestujících, je jasné, že by mělo být více vozů a spojů jako takových. V opačném případě by to znamenalo spíše zdržení než cokoliv jiného. Řešením by mohl být německý styl zastávek, kdy se souprava zastaví na speciální koleji, a nebrzdí tak hlavní trať. Netřeba zdůrazňovat, že by to bylo poněkud dražší.
Co se všechno postaví?
Zmodernizovat by se měla velká část pražských kolejí. Nejvíce se to asi projeví na úseku Kladno s odbočkou na letiště, nebo na úseku mezi Vysočany a Lysou nad Labem, případně na klíčové spojnici mezi hlavním nádražím směrem na Radotín a Hostivař.
Nepůjde však jen o nové stanice. Jedna se dokonce zbourá. Zmizet by měla zastávka ve Strašnicích. V obydlené zóně totiž brzdění způsobuje nadměrný hluk. Samotné úpravy by trvaly 3,5 roku. "Provoz by byl zastaven jen na rok a zastávka Strašnice by měla fungovat do doby, než ji vystřídají dvě nové - Zahradní Město a Eden," slibuje za SŽDC Marek Illiaš.
Nová zastávka bude i v Bubnech, na Výstavišti, v Karlíně, Liboci, Jahodnici, Kbelích, Hostivici, Libni nebo na Spořilově. Celkem dvacet. Jenže kdy? "Termíny oprav trati se jen těžko odhadují. Optimisticky by se dalo hovořit o dostavbě v roce 2023," myslí si pražský radní pro dopravu Petr Dolínek.
Zastávka Výtoň?
Velké otázky vzbuzuje plán zastávky Výtoň. Tou první je, zda stavba vůbec projde přes památkáře? Ocelový železniční most na Výtoni je totiž od roku 2004 kulturní památkou, jenže úpravy by se mu kvůli houstnoucí dopravě nejspíše nevyhnuly. Dotklo by se to zejména historických kamenných oblouků, které by musely částečně ustoupit stavbě.
Jisté je, že je ještě dost času, protože práce mohou začít až po roce 2022, kdy bude hotov úsek směr Hostivař. Možné je také, že se postaví úplně nový železniční most hned vedle. "Možná by neměli vymýšlet blbosti a ničit něco, co funguje. Jen o kousek dál je přece nádraží Vyšehrad, které se rozpadá a je pro ostudu. Jenže to oni snad raději nechají spadnout," rozčiluje se Vít Slezinka, který bydlí nedaleko Výtoně. Není sám, kdo vidí úplně jiná řešení. Jenže zatím je lepší zůstat v klidu, přílišný stres škodí a kdo ví, jak to nakonec vlastně bude...