Méně tragických nehod a větší klid: Třemi proudy z Mělníka na Velvary
Ředitelství silnic a dálnic sáhne po osvědčeném řešení také na Mělnicku. Přidávání třetích jízdních pruhů sice není extrémně drahé, ale je potřeba správně vychytat trasy, na kterých takto zasahovat. Vyřeší se tak problémový úsek a kdy bude hotovo?
Víceproudá uspořádání na rušných tazích zaručují bezpečnost, protože se snižuje riziko čelní srážky při předjíždění. "To je asi hlavním benefitem, působí to taky psychologicky. Když nejste zkušený řidič, pomůže vám to zůstat v klidu při předjíždění a navíc na to máte najednou i více času bez nutnosti hlídat protisměr. Když jste pomalejší, jednoduše zůstanete v pravém pruhu," vysvětluje profesionální řidič Pavel Morávek.
Levné a užitečné
"Tato novinka se nám osvědčila už na jiných úsecích. Například mezi Mirošovicemi a Benešovem," popisuje zklidnění dopravy tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Je však nutné si uvědomit, kde je řešení výhodné a jaké mohou nastat problémy. Někdy jsou silnice tak široké, že dokonce stačí jen pruhy přemalovat, ovšem i pokud je nutné rozšíření, není to až takový problém. V loňském roce podle Ledvinové stála rozšíření dohromady jen 75 milionů korun, což je vzhledem k pozitivnímu efektu opravdová výhra.
Co je potřeba pohlídat?
Na víceproudových komunikacích je problém především s velkým množstvím křižovatek, které by měly být v tom nejlepším případě mimoúrovňové, což už žádná levná záležitost není. Ani se sjezdy to není žádná legrace. Vždyť právě sjezdy z dálnic patří k těm nejnebezpečnějším úsekům.
Pevné rozdělení dvou směrů by pak mohlo zabránit přejetí z jednoho do druhého, což je další častou příčinou těžkých nehod.
- Kde se bude stavět? Připavuje se třetí pruh na komunikaci I/3 kolem Benešova, ale také na I/12 ve směru z Úval do Kolína. Dalším připravovaným úsekem je silnice I/9 Zdiby - Líbeznice, ale také I/20 z Písku na Pištín. Ještě o něco dále v plánování je třetí pruh na z Chomutova na Klášterec nad Ohří. Do šuplíku výhledových řešení třetím pruhem patří i frekventovaná I/16 z Mělníka na Velvary. "Jsem si jistý, že by to v tomhle úseku rozhodně bylo dobrým nápadem. Není tady tolik křižovatek, aby se to nedalo vyřešit, ale zároveň se tady děje i hodně nehod. Pamatuju si na podzimní smrťák, ale jde i o větší počet mené vážných nehod," vysvětluje Pavel Morávek. Pravdou však je, že ani ŘSD zatím nemá žádné datum, kdy by mohla být silnice o třetí pruh zvětšena. Nezbývá tak nic jiného, než zvolit strategii, na kterou jsou řidiči zvyklí. Totiž počkat si.