Příprava na řízení v zimě: Počasí prověří nejen auto, ale i zrak a reakce řidiče
Jedním z hlavních, a dokonce povinných úkonů přípravy vozu pro provoz v zimě, je obutí zimních pneumatik. Jen tím to ale nekončí, vhodné je také zkontrolovat provozní kapaliny a doplnit výbavu o stěrku a škrabku na okna. Skutečně svědomití řidiči ale nepodceňují ani fakt, že nevlídné zimní počasí plně odhalí případné vady zraku a na řízení v zimě připraví i svoje oči.
České předpisy jasně říkají, že od začátku listopadu do konce března jsou řidiči povinni používat zimní pneumatiky, pokud je na vozovce sníh, námraza či led, anebo pokud lze očekávat, že taková situace nastane.
Je nutné také počítat s tím, že s jejich postupným opotřebením se rovněž prodlužuje délka brzdné dráhy. Už o pouhé 2 milimetry snížená výška dezénu brzdnou dráhu prodlouží zhruba o 20 procent. Obecně se proto doporučuje používat jednu sadu zimních pneumatik maximálně 4 až 5 let.
V okamžiku, kdy kvůli hustotě provozu na dálnici nebo rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru dojde ke vzniku kolony stojících vozidel, jsou řidiči povinni vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký nejméně 3 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy.
Co do kufru?
Rozhodně je na místě zkontrolovat zimní obutí i na rezervním kole. Vůz je na zimu vhodné dovybavit nemrznoucí směsí do ostřikovače, škrabkou na okno, hadříkem nebo jelenicí pro otření čelního skla zevnitř, případně i tažným lanem nebo dobíjecími kabely. Určitě se vyplatí mít v kufru rukavice, smetáček na dlouhé násadě nebo rozmrazovací sprej – na zimu je lepší se připravit dříve, než skutečně přijde.
Vidět a být viděn
Seřízení světlometů v profesionálním servisu je prací na několik minut, světla tak nebudou nepříjemně oslňovat a zároveň budou správně osvětlovat vozovku. V zimě s převažující zataženou nebo černou oblohou může být neocenitelným pomocníkem ruční svítilna. S viděním se ale pojí také nutnost dobrého zraku za volantem.
Jakákoliv jeho vada totiž může vést ke špatnému vyhodnocení dopravní situace, obzvlášť v nevlídném zimním počasí, které při snížené viditelnosti odhalí "skryté" vady. Řidič se zhoršeným viděním může být nebezpečný sobě i ostatním účastníkům provozu. Čím hůře vidí, tím déle zaostřuje a předměty zaznamenává mnohem později.
I bez potíží se zrakem je důležité absolvovat každý rok preventivní vyšetření u očního lékaře. "Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například lidé silně krátkozrací, diabetici anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal," říká MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha. "V rámci prevence se provádí vyšetření zrakové ostrosti k odhalení refrakčních vad nebo změn dioptrií, které lze následně korigovat brýlemi, kontaktními čočkami anebo trvale, tedy laserovým zákrokem."
Dopřejte motoru i akumulátoru
Vedle nemrznoucí směsi je důležité doplnit ještě další kapalinu, a to kvalitní motorový olej. Nemusí se měnit sezonně, avšak před zimou jsou vhodnější tekutější oleje, které za studena mažou lépe. S jejich správným výběrem poradí odborník v servisu. Vhodné je také doplnit nemrznoucí chladicí kapalinu.
Chladnější teploty pocítí i baterie, jejíž kapacita se s teplotou -10 °C snižuje o 30 procent. Rozhodně se tedy vyplatí nechat si její stav zkontrolovat ve specializovaném servisu. I akumulátor má svou životnost, která se běžně pohybuje mezi 4 až 6 lety. Závěrečná rada odborníků ÚAMK pak zní – nepodceňujte nástrahy zimy, ať už jde o pneumatiky, kapaliny, čelní sklo či baterii. Každé zanedbání se může vymstít.