Nic nepodceňujte: Máte auto opravdu připravené na zimu a nízké teploty?
Příprava vozidla na zimu neznamená pouze přezutí do zimních pneumatik, ale také péči o důležité komponenty, jako jsou karoserie nebo podvozek. Pokud se péče podcení, auta mohou zbytečně trpět vlivem nepříznivého a chladného počasí. Jak tedy na to, kdy si můžete říct, že jste opravdu dokonale připraveni?
Mimo doporučenou pravidelnou péči o vozidlo pomůže i zakoupení šikovných přípravků, které zimní provoz usnadní i vám. Na co tedy nezapomenout? Kromě samotné bezpečnosti samozřejmě předejdete i dalším problémům.
Umýt a navoskovat
Zvýšená vlhkost během zimního období nahrává korozi. Té se dá efektivně bránit nanesením ochranného vosku na karoserii. Nejdříve je ale nutné vůz důkladně umýt a odstranit nečistoty. Před voskováním byste také měli opravit velké škrábance, které ani vosk nezacelí.
Na výběr je varianta domácího ošetření či profesionálního postřiku. Kvalita vosku se odvíjí zejména od ceny. Domácí autokosmetiku pořídíte už od 300 korun, práce profesionála vyjde od 1 000 korun výše.
Antikorozní postřik podvozku
Nezapomeňte pečovat i o podvozek, který trpí více než lakované části karoserie! V zimních měsících nahrává korozi zejména silniční sůl. Toto platí nejen u starších ojetých aut, ale už i u mladších modelů dva až tři roky starých.
Základem bezpečnosti je dobrá viditelnost
O dobrou viditelnost se musejí postarat nejen samotné světlomety, ale i čelní sklo a stěrače. Nechat si seřídit světlomety je úprava na pár minut a bude vás to stát přibližně 200 korun. Zajistíte tak, že světla nebudou nikoho nepříjemně oslňovat a vy budete mít správně nasvícenou silnici. Od věci není ani výměna žárovek za ty s vyšší svítivostí.
Zvláštní pozornost si zaslouží také stěrače, které musí být během zimy v plné kondici. Pokud vykazují znatelnější známky opotřebení, rychle je vyměňte. Při nákupu nových stěračů se zaměřte na jejich správné rozměry a typ. Rozhodně nedoporučujeme univerzální stěrače ze supermarketu. Takové nemusí vašemu autu přesně sedět a nebudou pak stírat správně.
Ideální je v prodejně nebo na e-shopu zadat konkrétní typ vozu, který řídíte. Na výběr pak dostanete z různých variant stěračů přímo pro váš typ auta. Stěrače pak můžete kupovat buď samostatně, nebo rovnou v kompletním setu. V prodeji jsou také stěrače se sadou adaptérů, které zajistí kompatibilitu s většinou aut, co na našich silnicích jezdí. Pokud máte specifické zakřivení skla, vybírejte stěrače hybridní.
Doplňte kapaliny, všechny
Často se zapomíná dolévat směs do ostřikovačů, která je zvláště v zimním období důležitá. Zimní směsi vybírejte mrazuvzdorné, dejte si přitom pozor na různé hranice odolnosti proti mrazu. Některé vydrží mráz až do -80 stupňů, jiné pouze -5 stupňů. Ty však zase kombinují přidané hodnoty letních a zimních směsí – obsahují účinnou látku pro lepší odstranění hmyzu, který je v teplejších dnech ještě přítomný, ale zároveň nezmrznou v ostřikovačích, pokud například k ránu teplota klesne pod bod mrazu.
"Směsi s nanočásticemi lépe odpuzují vodu, nečistoty i oleje, zvyšují lesk nebo chrání před dalším znečištěním," doporučuje Michal Knor z Auto Kelly. Po létě zkontrolujte i chladicí kapalinu, která kvůli vysokým letním teplotám přirozeně ubývá. Právě teď by se měla doplnit případně vyměnit za novou s výdrží do -30 stupňů.
Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i s chladičem. Chladicí kapaliny laicky rozlišujeme podle barvy, ale pokud si nejste jistí, jaká kapalina má být použita právě ve vašem voze, nebojte se obrátit na vyškolený personál prodejny.
Zkontrolujte autobaterii, ať vás nenechá ve štychu
Na zoubek se podívejte i baterii. Ověřte si, že je nabitá a nemá zanesené kontakty. "Mnoho řidičů netuší, že i baterie má určitou životnost a zdatnější automobilisté si ji mohou zkontrolovat a dobít sami doma," radí Michal Knor.
Právě autobaterie, která v mrazu rychle ztrácí svou kapacitu, vám může připravit horké chvilky přesně v okamžiku, kdy svůj automobil budete opravdu potřebovat. Autobaterie v zimě nízkými teplotami trpí. Pokud je vybitá, dokáže zamrznout už při několika málo stupních pod nulou (hrozí i její roztržení). Naopak, pokud je baterie nabitá, nevadí jí ani mrazy několik desítek stupňů pod nulou. Pokud však máte v zimě častější starty nebo jezdíte kratší trasy, baterie se nestíhá dobít na plnou kapacitu.
"Baterie by se měly nabíjet jen schválenými nabíjecími zdroji a dle pokynů výrobce nabíječe i autobaterie. Na trhu se objevují nové nabíječe a zažité postupy pro nabíjení u nich nemusí vždy platit." Pro bezchybné nabíjení jsou nejvhodnější a nejbezpečnější automatické nabíječky. Pokud kvůli vybité baterii nenastartujete, lze použít startovací kabely nebo startovací stanice. Ty automobil přivedou k životu. Je však třeba mít na paměti, že jízdou baterii úplně nedobijete, a proto je nutné ji vždy dobít nabíječkou.
Malí pomocníci umí zpříjemnit zimu
Rukavice, škrabka, smetáček a rozmrazovací sprej předejdou zničeným kreditkám ve zmrzlých prstech a ušetří drahocenný čas i nervy. Nejen řidiči, kteří si potrpí na úklid, ocení gumové autokoberce. S sebou domů si nezapomeňte vzít jedinou věc – rozmrazovač zámků a těsnění, za který budete v mrazech vděční. To platí zejména pro ty, kteří neodemykají dálkovým ovládáním.