Na dopravní investice v Praze má do roku 2030 jít 112 miliard. Do čeho se bude investovat?

Na rozvoj dopravy v Praze by mělo do roku 2030 jít 112 miliard korun. Vyplývá to z takzvaného plánu udržitelné mobility, který město poslední tři roky připravuje a zastupitelstvo by ho mělo schválit v září. Na dopravu by mělo každý rok jít 35 procent z celkových investic města. Finančně zapojit by se podle náměstka Dolínka měl i stát.

reklama

Návrh plánu zahrnuje takzvaný zásobník projektů, ve kterém je více než 400 návrhů za celkovou částku 340 miliard korun. Z nich tým, který plán připravuje, vybral 240 nejdůležitějších, které si město s ohledem na finance bude moci dovolit.

Všechny návrhy si lidé mohou prohlédnout na výstavě Plán mobility pro Prahu a okolí, která se otevírá v úterý 29. května a potrvá do 17. června v Centru architektury a městského plánování (CAMP) v sídle Institutu plánování a rozvoje vedle Emauzského kláštera.

Částka 112 miliard, kterou by město mělo v dalších dvanácti letech do oblasti dopravy investovat, vychází z rozpočtových výhledů a zhodnocení možných půjček. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka  jde o konzervativní odhad. "Osobně si myslím, že ve finále to bude více peněz." Dodal, že celou částku by nemělo hradit město, ale zapojit by se měl i stát a peníze z evropských fondů.

Co je v plánu?

Nejpodstatnějšími investicemi, na které by se město mělo zaměřit, je dostavba vnějšího a vnitřního okruhu, metro D a rozšíření železniční sítě včetně železnice na letiště a dále do Kladna. Kromě toho jsou součástí plánovaných opatření také další silniční stavby, jako jsou obchvaty Dolních Měcholup a Písnice, Hostivařská spojka či propojení Průmyslové a Kutnohorské.

Praha by do roku 2030 měla mít 100 kilometrů nových cyklotras a plán zahrnuje také snížení podílu automobilové dopravy a podporu elektromobilů. Plán počítá také s budováním P+R parkovišť ve spolupráci se Středočeským krajem. MHD by měla být do roku 2025 zcela bezbariérová. Do oprav ulic a mostů má jít celkem 27 miliard korun.

Koncepci musí mít každé město

Navržená opatření jsou součástí plánu udržitelné mobility, který řeší dopravu v Praze a její uspořádání do budoucna. Podle rozhodnutí Evropské komise musí podobným koncepčním dokumentem disponovat každé velké město v Evropské unii do konce letošního roku.

V opačném případě totiž nebude moci čerpat peníze ze dvou klíčových evropských fondů, a to Operačního programu doprava a Integrovaného regionálního operačního programu. Podle Dolínka by plán mělo schválit zastupitelstvo ještě před podzimními volbami.

Na léto se chystá uzavření mnoha ulic. Kde budou největší komplikace? Čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/na-dopravni-investice-v-praze-ma-do-roku-2030-jit-112-miliard-do-ceho-se-bude-investovat-41264
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.