Proč ve městech stojí tolik nepojízdných aut? Definice vraku je složitá, odtahovat nejde skoro nic

Známe to všichni. Nemáme kde zaparkovat, protože na mnoha parkovacích místech stojí měsíce nepojízdné vozy. Říkáme si, proč nejsou odtažena? Ono to ale není tak snadné. Definice pojmu vrak je u nás totiž poměrně složitá. Přitom jen takové auto lze z ulice odstranit.

reklama

Odstraňování vraků z ulic Prahy zkomplikovala novela zákona z roku 2015, stanovila pro posouzení auta jako vraku složitá kritéria. Dříve bylo za vrak považováno vozidlo, které se stalo odpadem. Nyní je vrakem auto, které je technicky nezpůsobilé a obnovení provozu by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce.

Ačkoli lidé v Praze každý rok nahlásí podobný počet možných vraků, dříve se množství odstavených aut vyhodnocených jako vraky pohybovalo nad 35 procenty. Od roku 2016 je to zhruba 15 procent.

Nejvíce řeší problémy s odstavenými auty v Praze 4 a Praze 5, odkud SSHMP odtahuje vraky nejčastěji. V Praze 5 zahájili loni ke zmapování vraků kampaň, lidé tu tak mohou hlásit vraky na e-mailovou adresu.

Mohla by přijít změna legislativy

Radní pro bezpečnost Libor Hadrava z hnutí ANO chce prosadit legislativní změny. Na podzim by rád dostat do Parlamentu úpravu zákona, která by rozhodování zjednodušila. "Aby se to vrátilo alespoň do stavu před novelou." Návrh novely, vypracovaný ve spolupráci s městskou policií, chce předložit Parlamentu prostřednictvím poslanců. Praha má sice zákonodárnou iniciativu, ale podle Hadravy je to pomalejší cesta.

Správa služeb hlavního města za prvních pět měsíců letošního roku označila v ulicích Prahy 201 odstavených aut jako vraky, z toho 33 nechala zlikvidovat. Do konce května přijala 1 106 oznámení obyvatel o tom, že v jejich okolí stojí nepojízdný automobil, sdělila Iva Vobořilová ze Správy služeb hlavního města Prahy (SSHMP).

Hodnocení trvá i měsíce

SSHMP při oznámení o odstaveném vozidle provede prvotní ohledání, na základě toho připraví návrh na zahájení řízení s majitelem auta, kterým se dále zabývá silniční správní úřad. Ten rozhodne, zda majiteli uloží povinnost do dvou měsíců vrak odstranit. Pokud auto majitel neodstraní, SSHMP dostane pokyn k odtažení a zajištění ekologické likvidace vraku.

"Problém autovraků se týká i Prahy 4. S rostoucí potřebou parkovacích míst roste i počet nahlášených možných vraků na území Prahy 4. Řeší se každý jednotlivý případ," uvedl mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.

Podle něj je však složité určit, co vrak vlastně je. "Pojem tzv. vraku je legislativně vymezen velmi obecně. I proto je proces odstraňování vraků velmi komplikovaný. Trvá několik měsíců. Vrak je hodnocen podle svého stavu, nikoli podle délky doby, jakou je vozidlo zaparkované."

Vyrážíme autem do zahraničí: Pokuty, levnější nafta i jiné rychlostní limity. Čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/proc-ve-mestech-stoji-tolik-nepojizdnych-aut-definice-vraku-je-slozita-odtahovat-nejde-skoro-nic-41938
reklama
#auta #nepojízdné vozy #vraky #zákon #definice #odtahování
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.