Nejhorší řidiči světa: Kde je jízda po silnici životu nebezpečná, a kde naopak panuje relativní pohoda?

Kde je lepší ve světě se snad raději řízení úplně vyhnout?
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Každý člověk stráví přibližně 20 % svého života v autě nebo v hromadné dopravě. A je jedno, jestli jsme řidiči, nebo ne. Kde se ale jezdí ze světa nejlépe? V jaké zemi najdeme ty nejagresivnější řidiče? A naopak, kde jsou řidičské schopnosti lidí nejlepší? Ve světě každoročně vzniká mnoho statistik, ze kterých se dá vyčíst ledacos.

Česká republika se většinou drží vůči světu v nepříliš, do ocích bijících, průměrech. V jedné věci však výrazně vybočuje, ba dokonce téměř ovládáme. Jsme totiž schopni zavinit vůbec nejvíce smrtelných nehod na ve vztahu k ujetých kilometrů, než je ve světě zvykem. Konkrétně to znamená, že na každou miliardu ujetých kilometrů zabijeme 15,7 osob. Hůře už je na tom jenom Korea, která na těchto lidí usmrtí 17,2. Zase na druhou stranu je ale nutno podotknout, že sice ovládáme tragické statistiky, ale řidiči jsou u nás celkem spokojení. Dálnice v poměrně slušném stavu (pokud zohledníme celý svět), nízké silniční poplatky a žádné tradičně několik desítek kilometrů dlouhé zácpy. I to totiž oceňují návštěvníci z jiných zemí.

Výrazným zlepšením prochází statistiky dopravních nehod, které jsou způsobeny pod vlivem alkoholu nebo drog. Počty těchto nehod za posledních dvacet let klesly bezmála o 70 %. I tak zní ale děsivě, že ročně jenom v České republice je těchto nehod přibližně 4 500.

K Apeninám za zácpou

Podle čeho se vůbec hodnotí dopravní situace ve světě? Zejména podle stylu řízení, přeplněných měst, úzkých silnic i nekvalitního povrchu. To byla hlavní kritéria, podle nichž se jako nejhorší země ukázaly Itálie či Španělsko. V tomto průzkumu byl zveřejněn seznam prvních deseti zemí, do kterého se kupodivu Česká republika nevešla.

Spokojenost udávají moderní řidiči, vévodí Nizozemsko

Mobilních aplikací, nahrazujících GPS navigaci, je spousta. Jen jedna z nich ale funguje zároveň jako maličká sociální síť, na níž můžete hodnotit trasu, kterou jste projeli, řidiče, které jste potkali, nebo i třeba počet a způsob provedení uzavírek, přičemž ale můžete posílat vzkazy právě dalším řidičům, třeba kde se stala dopravní nehoda, kde je nová uzavírka atd. A vývojáři této aplikace také data pravidelně sbírají a vytváří z nich nejrůznější statistiky.

Statistickou tabulku spokojených řidičů suverénně ovládlo Nizozemsko. V tomto řebříčku se umístila i Česká republika, a to na krásném 4. místě. Podrobnější žebříček se pak zaměřil přímo na města a tento ovládlo francouzské město Valence. Na prvních deseti místech se české město již neobjevilo, najdeme ho až na místě 58. a je jím Brno. Praha skončila 66.

Na Filipínách raději taxíkem

Skoro v každém řebříčku jsou Filipíny hodně nízko umístěny, nejednou dokonce na místě úplně posledním. Je to dáno hlavně nedokonalým a absolutně nedostačujícím dopravním systémem v zemi. Současně je zde velmi špatný stav dopravních prostředků a velká nedisciplinovanost řidičů. Jedinou radou, kterou místní předávají turistům, je to, aby používali vozy městských a hotelových taxislužeb.

Novinka z Mladé Boleslavi: Škoda začala sériově vyrábět modernizovaný model Fabia. Více čtěte: ZDE.

Rozvojové země jako absolutní dno

Ještě horší, než doprava na Filipínách, je rozhodně doprava v rozvojových zemích. Tamního řidiče potkati, znamená velkou smůlu míti. Každý den zemře na silnicích celého světa okolo 3 500 lidí. A devadesát procent z těchto lidí zemře na silnicích právě rozvojových zemí. Je to dáno hlavně špatným technickým stavem vozovek a neexistencí pudu sebezáchovy místních obyvatel. V Asii a Africe se totiž většina obyvatel pohybuje na motorkách, ale jen málokterého řidiče potkáte s přilbou. A stejně je tomu i u řidičů aut, poutat se tam v podstatě nikdo nenaučil.

Celosvětový boj proti největším přestupkům

Tak, jak se právě v Asii a v Africe pomalu rozjíždějí projekty, které mají za úkol ukázat obyvatelům, že používáním bezpečnostních prvků mohou zachránit život nejen sobě, ale i ostatním, tak se všude po světě vedou kampaně proti přílišnému riskování za volantem. Celosvětově totiž platí, že každou třetí nehodu zaviní člověk, který nemá řidičskou praxi. Proto by se měly zpřísnit podmínky pro získávání řidičského oprávnění.

Historie čerpacích stanic. Natankovat v minulosti nebylo samozřejmostí. Více čtěte: ZDE.