CNG jako palivo budoucnosti: Kilometr pod jednu korunu, srovnatelné pořizovací náklady i vysoký výkon
CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn a zřejmě i palivo budoucnosti. Pohon vozidel na CNG se totiž začíná v posledních letech celosvětově výrazně rozšiřovat. Důvodů je hned několik. Těmi nejdůležitějšími je samozřejmě výrazná úspora finančních prostředků, ale i jisté ekologické myšlení. Komu by se ostatně nelíbilo jezdit autem za méně než jednu korunu za kilometr?
CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn. Samotný název vznikl z anglického originálu Compressed Natural Gas. Jeho hlavní složkou je metan. Zemní plyn představoval v dobách minulých vůbec jedno z prvních paliv pro pohon motorových vozidel se spalovacími motory. Z důvodu následného nástupu motorové nafty a benzinu od něj ale výrobci aut záhy upustili. V současnosti se ale opět výrazně dostává na scénu a postupně se z CNG dokonce stává i jedno z možných paliv budoucnosti.
- benzin a LPG patří do I. třídy nebezpečnosti
- nafta spadá do III. třídy nebezpečnosti
- CNG se řadí až do IV. třídy nebezpečnosti
Podpora i ze strany ministerstev
Také řada ministerstev v evropských zemích počítá se silnou podporou CNG, a to z důvodu jakéhosi představitele ekologického paliva. Není tajemstvím, že v několika následujících letech bude, zejména z důvodu vysoce narůstajícího trendu, každé desáté auto i na českých silnicích poháněno právě stlačeným zemním plynem.
A jaké jsou vlastně největší výhody CNG? Lze je rozdělit do dvou skupin - na finanční a ekologické. Pokud se podíváme do druhé složky, tak stlačený zemní plyn je oproti klasickým kapalným pohonným hmotám výrazně šetrnější k životnímu prostředí. Ostatně i samotní řidiči by měli jízdu na zemní plyn pocítit – auto by mělo být rovněž tišší a mělo by mít i efektivnější provoz.
Pokud se podíváme ve zkratce na ekonomickou stránku, tak jízda na CNG je rovněž výrazně levnější, a to i díky zachování pořizovacích cen vozidel i jejich výkonů.
Ekologické jednou z hlavních předností
Spalováním zemního plynu nevzniká nikterak vysoké množství škodlivých či dokonce rakovinotvorných látek. CNG vozy již dnes běžně splňují nejpřísnější ekologické normy EU. Další z výhod je ta, že do CNG se nedá nic "přimíchat", a tak je jeho kvalita vždy naprosto zaručena.
Jízda i pod jednu korunu za kilometr
Jedním z hlavních cílů, proč někteří řidiči touží po koupi vozidla na CNG, je samozřejmě cena. Ta se momentálně včetně daně pohybuje kolem 25 Kč za kilogram. To odpovídá ceně cca 17,86 Kč za m3, což je ekvivalent jednoho litru benzinu. Náklady na ujetý kilometr se tak pohybují pouze okolo 1 Kč. V některých případech může být cena za jeden ujetý kilometr dokonce ještě nižší. Dalším významným bodem je ten, že pro vozy na CNG platí od roku 2009 nulová sazba silniční daně.
Další plus? Srovnatelná pořizovací cena
Pokud se nyní zaměříme na samotnou pořizovací cenu nového automobilu na CNG, tak ta je zhruba srovnatelná s vozy naftovými. Záleží především na výbavě vozu, speciálních technických požadavcích či dalších nárocích jednotlivých zákazníků. Pokud uvažujete o koupi auta na leasing, tak i zde platí, oproti nákupu benzinových či naftových vozidel, jedna velká výhoda. V některých případech totiž mohou dokonce leasingové společnosti nabízet lepší obchodní podmínky právě pro ekologické vozy, kam spadají i vozy na CNG.
Auto s CNG je bezpečnější než naftové či benzínové
Jak je dobře známo, stlačený zemní plyn je ve vozech uchováván pod vysokým tlakem. Právě kvůli tomu je bezpečnosti vozů na CNG věnována výjimečná pozornost. Výsledkem je reálně vyšší bezpečnost provozu těchto automobilů ve srovnání s auty na benzín, naftu či LPG.
K bezpečnosti přispívají i robustní tlakové nádrže, jež jsou umístěné mimo deformační zóny. Jsou mimo jiné vybaveny i speciálními multifunkčními ventily. Tyto ventily zajišťují zejména bezpečné odhoření plynu i v případě silného požáru.
A jaké jsou nejčastější mýty o CNG?
- Auto bude mít horší výkon: Případná dodatečná přestavba staršího vozu na CNG skutečně může mírně snížit výkon. To je pravda, ale rozdíl činí přibližně 5-10 %. U nových aut s motory přizpůsobenými provozu na CNG je tomu však zcela naopak.
- Skoro nikam nedojedu: Dojezd pouze na plyn je u různých CNG vozidel někdy mnohdy odlišný. Zpravidla se však pohybuje minimálně od 300 do 500 km, a to v závislosti na typu vozu a stylu jízdy, což rozhodně již není nikterak krátká vzdálenost.
- Nesmím do garáže: Vozy s pohonem na CNG mají po změně vyhlášky ministerstva vnitra z roku 2011 brány do většiny podzemních garáží v Česku otevřené. Majitel garáže ji ale musí dovybavit detektory úniku plynu a rovněž je důležité kvalitní odvětráváním. Všechny nové garáže se již dnes běžně staví podle platných předpisů a vyhrazují tak minimálně 10 % parkovacích míst pro vozidla na zemní plyn.