Mladí, nebo staří? Kdo je za volantem nebezpečnější?

Být důchodcem za volantem může být velmi nebezpečné

Mladá nerozvážnost a stařecká moudrost. Životní pravdy mají svoje mezery, hlavně pokud jde o silniční provoz. Statistiky hovoří jasně a starší občané z toho nevycházejí zrovna lichotivě. Jak moc je věk rizikem při automobilových nehodách?

reklama

Statistiky hovoří jasně. Mladí řidiči jsou vůbec ti nejnebezpečnější účastníky dopravního provozu. Přemíra energie a minimum zkušeností, ale přitom velké sebevědomí. Tak lze charakterizovat základní důvody, proč drží čerství řidiči nelichotivé první místo mezi piráty silnic. Senioři jsou v těsném závěsu a svůj velký podíl na dopravních nehodách živí z druhého místa. Důvodů, proč tomu tak je, existuje mnoho. Jak je lze poznat, kdy se ze seniora za volantem stává nebezpečná zbraň?

Klidnou jízdou k nehodě

Policejní statistiky hovoří jasně. Na konci srpna je evidováno 78 seniorů, kteří vinou dopravní nehody zemřeli, a 315 dalších, jejichž případy skončily těžkým zraněním. Až 25 % nehod mají na svědomí právě lidé důchodcovského věku. Od 65 až 74 let je pravděpodobnost úmrtí seniora za volantem dokonce dvakrát tak větší než u osob ve věku 30 až 49 let. Na vině je přirozený úbytek psychických a fyzických sil.

Starší občané však neohrožují jenom sebe, ale i ostatní účastníky provozu. Většinou je to paradoxně z úplně jiného důvodu, než je rychlá jízda. “Moudrá rozvaha” za volantem se nevyplácí a zrychlující se provoz je nemilosrdný. Senioři tak na silnice přinášejí riziko pomalé jízdy a dlouhého rozhodování. To je klíčové v krizových situacích. Na vývoj tempa dopravy si totiž jen velmi těžce zvykají. Zhoršení řidičských dovedností většinou přichází kolem 65 let.

Počet seniorů se zvyšuje

Když se řidičské dovednosti začínají doslova vytrácet pod rukama, je nutné zasáhnout. Buď zakročí autorita v podobě lékaře, který by po obyčejné prohlídce měl být schopen rozluštit, zdali je senior schopen řídit automobil. Povinné prohlídky u doktora mohou být často velmi zběžné a razítko, které potvrzuje způsobilost řidiče, neodpovídá realitě. 

V těchto případech musí zasáhnout rodina. Odhadnout, kdy je vhodná doba ochránit člena rodiny a potenciální účastníky nehody, není snadné. Většinou je dobré řízení staršímu členovi rodiny zarazit ve chvíli, když se projeví první příznaky nebezpečně se zpomalujících reakcí, zhoršeného sluchu, zraku nebo ochablosti svalstva.

Podle statistik lze počítat, že do roku 2030 se počet seniorů v České republice zvedne z aktuálních 18 procent na 24. S tím rovnoměrně poroste jejich počet v automobilovém provozu. Pro starší občany je v mnoha případech velmi traumatizující postavit se čelem pravdě. Včasné odložení automobilu však může zachránit jejich život a také životy v dopravního provozu.

Největší rizika alkoholismu u žen? Stres a samota na mateřské. Více čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/mladi-nebo-stari-kdo-je-za-volantem-nebezpecnejsi--45239
reklama
#automobil #nehody #stáří #mládí
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.