Stírací losy slaví 44 let: Které nabízí nejvyšší šanci na výhru a kdo bral nejvíc peněz?

Více než 65 % Čechů si někdy koupilo stírací los

Píše se rok 1974 a v americkém státě Massachusetts se právě vyrobil první, doposud zcela neznámý stírací los, lákající k pohádkové výhře. Od té doby nabraly losy obrovskou popularitu po celém světě. Své štěstí vyzkoušely miliardy lidí ze všech koutů planety, alespoň jedenkrát i 65 % Čechů. A jaká byla vůbec historicky nejvyšší výhra na stírací los?

reklama

Za vznikem vůbec prvního výherního stíracího losu stojí počítačový expert John Koza a marketingový manažer Daniel Bowel. John Koza přišel s algoritmem zaručující naprosto náhodný výsledek pro každý los a Bowel pak se zjištěním, že lidi nejvíc láká možnost okamžité výhry, žádné slosování, jednoduše si koupit los, setřít ho a ihned vědět.

Za jeden dolar až deset tisíc

První los, lákající k okamžité výhře, dostal příhodný název "The instant game" a za částku jednoho dolaru mohl ten největší šťastlivec vyhrát až deset tisíc amerických dolarů. Novinka, jak přijít "bezpracně" k penězům, si získala okamžitou popularitu a začal ji napodobovat ihned téměř celý svět.

Stírací loterie táhnou i v Česku! Alespoň jednou v životě si koupilo los více než 65 % Čechů.

Spartakiádní hra a legendární Tutovka

Stírací loterie se rozšířila závratným tempem i do Evropy. Právě zde patří tento loterijní produkt k nejpopulárnějším na světě až dodnes. A ani Česká republika samozřejmě není výjimkou.

Přestože se zde první losy objevily až v září roku 1989, navíc ještě pod "socialistickým" názvem Spartakiádní hra, okamžitě si je oblíbily tisíce Čechů, kteří během několika málo měsíců vykoupily všech deset miliónů vydaných losů za celkovou sumu 100 milionů korun!

Stírací losy z plastu i latexu

Historicky nejprodávanějším losem však byla v roce 1991 již legendární Tutovka, jejíž finále se dokonce losovalo přímým přenosem na televizních obrazovkách. Velké ohlasy v ČR měly či stále mají i výrazně dražší losy – například Vánoční kometa nebo Miliónové překvapení, kde hráč může získat za 500 Kč až astronomických 100 miliónů korun.

Na výrobu stíracích losů se nejčastěji používá tvrdý papír doplněný v některých případech o speciální plastovou hmotu a neprůhlednou látku, chránící klíčové informace. Tato látka je tvořena převážně z latexu, který se dá snadno seškrábat a je odolný vůči různým oděrům.

Pozor! Za výhru se považuje i pouhé vrácení nákupní ceny losu.

Průkopník jménem Sazka

Asi vás nepřekvapí, že společností, která uvedla vůbec první výherní los v ČR, respektive ještě Československu, byl tehdejší státní podnik Sazka. Od té doby se počet výrobců losů výrazně rozšířil, a to např. o společnost Tipsport či Fortuna, které v Čechách provozují rovněž kurzové sázky. Výherní losy dnes také nakoupíme prakticky na každém rohu – v trafikách, na čerpacích stanicích, poštách, ale rovněž i na internetu v podobě jejich online verzí.

Výše pravděpodobnosti na výhru vyšší jak 100 000 Kč: Duha od Tipsportu - 0,000008 %
Veselá zvířátka od Tipsportu - 0,000004 %
Čert a anděl od Fortuny - 0,000003 %
Přání od Sazky - 0,000001 % Zlatý čtyřlístek od Sazky - 0,000001 %. 

Štěstěna jménem Gintherová

Historicky vůbec největším výhercem ve stíracích losech se stala Američanka Joan Gintherová. Té se podařilo "setřít" hlavní výhru čtyřikrát za svůj život a celkově si přišla v přepočtu na více než 265 miliónů korun.

Řiďte se především podle výherní jistiny

Vybírat stírací los podle uvedené hlavní výhry není tím nejlepším způsobem. Skutečně podstatnou informací je výherní jistina, tj. částka určená na výhry, která se pohybuje mezi 50 až 70 % z utržených peněz, a pravděpodobnost zakoupení výherního losu.

Oba dva údaje bývají na zadní straně losu. Čím vyšší jsou, tím lépe. Zpravidla platí, že větší pravděpodobnost výhry je spojena s loteriemi od soukromých společností Fortuna a Tipsport. Losy Sazky mají dle dostupných údajů menší výherní pravděpodobnost výhry. I když posuďte sami…   

https://www.ctidoma.cz/clanek/zdravi-a-styl/stiraci-losy-slavi-44-let-ktere-nabizi-nejvyssi-sanci-na-vyhru-a-kdo-bral-nejvic-penez-38860
reklama
#hazard #výhra #nákup #losy #peníze #štěstí
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.