Václav Švenda vsadil na inovativní kampaň. Za voliči chodí domů!

komerční sdělení

Místostarosta Příbrami Václav Švenda a třetí muž kandidátky TOP 09 pro Středočeský kraj je přímým účastníkem inovativní kampaně. Jako řada dalších jeho stranických kolegů, i on navštěvuje voliče přímo v jejich domovech. TOP 09 je tak první stranou v České republice, která se po vzoru USA, Velké Británie nebo Francie vydává na systematickou kampaň ode dveří ke dveřím.

reklama

Zhruba měsíc jste vy a vaši kolegové v terénu a každý den obcházíte středočeské domácnosti. Co vás přimělo k tomu se do tohoto typu kampaně pustit?
Politici se čím dál tím víc schovávají za prázdná hesla a facebookové profily. Už bylo na čase sestoupit z plakátu a jít mezi lidi. Navštívíte je doma, poslechnete si, co je trápí a co byste pro ně jako poslanec mohl udělat.

Václav Švenda
- místostarosta Příbrami
- povoláním pedagog
- je ženatý, má dvě děti
- je zastáncem otevřené politické diskuse, která podle něj vede ke svobodné a prosperující společnosti

Nebál jste se negativních reakcí? Jak vůbec voliči reagují? Kdyby mi takhle někdo zazvonil u dveří, asi by mě jako první napadlo, že mi přišel nabízet pojištění…
Samozřejmě, že obavy tu byly. Ale jako politik musíte mít odvahu nejen prosazovat slíbený program, ale také se podívat voliči do očí, vysvětlit svoji práci a případně za ni snést i kritiku. Byl bych pokrytec, kdybych se bál reakcí za kroky strany, jíž jsem členem. Z osobní zkušenosti ale musím říct, že mě až překvapilo, jak jsou reakce pozitivní. Lidé jsou v první chvíli zaraženi, že vidí živého politika a většinou mi říkají, že přímý kontakt oceňují. Používáme ke kampani obrandovaný vůz a v ulicích jsem se svým týmem. Je na první pohled zřejmé, že jsme TOP 09, a kdo s námi mluvit nechce, zkrátka neotevře. To se ale stává zřídka.

I za předpokladu, že by vám otevřeli všichni, se mi obcházení domů zdá jako mravenčí práce. Kolik domů za jeden den zvládnete? Přece jen kolem billboardu na dálnici asi projede více aut, než kolik kdy dokážete obejít za celou kampaň.
Máte pravdu, že kraj máme velký a při nejlepší snaze ho celý neobejdeme. Osobní kontakt je ale nenahraditelný. S billboardem si moc nepopovídáte, ruku mu nepodáte, ani vynadat mu nemůžete. Může kolem něj projet tisíce aut, půlka řidičů si třeba i všimne, že tam jste, ale jen svým úsměvem asi nikoho nepřesvědčíte. Zrovna včera jsme byli na Kladně, za dvě hodiny jsme obešli přes sedmdesát domácností a u všech jsem byl první politik, kterého ti lidé viděli na živo. Jak potom mají mít v náš demokratický systém důvěru, když jejich jediný kontakt s politiky je skrze média? A to nemusím říkat, že do zpráv se dostávají hlavně skandály, dobré kroky tolik netáhnou.

TOP 09 je jednou ze stran, která zvedá varovný prst vůči populistům a radikálům. Myslíte si, že je to právě nedostatek přímého kontaktu s voliči, který způsobuje tak hlubokou nedůvěru v tradiční politiku?
Rozhodně. Při kontaktní kampani se nám často stává, že se někdo vydá za naším panem předsedou s utkvělou představou, že za všechno může Kalousek. Po pár minutách zjišťují, že je to docela běžný člověk. Když emoce opadnou, dostávají se do inteligentního rozhovoru. Možná se z nich díky tomu nestanou naši voliči, ale věci už poté nevnímají tak černobíle. Je neuvěřitelně důležité oprostit politiku od výkřiků a bavit se rozumně.

Když říkáte, že se dostáváte do rozumných debat, jaká jsou nejčastější témata? Úplně si nedovedu představit, jak mezi dveřmi rozebíráte aktuální hospodářský růst nebo členství v Evropské unii.
V první moment se spíše zajímám o to, jak se lidem žije, jaký mají z politiky pocit. Rozhodně na nikoho netlačíme. Do měst nejezdíme, abychom voličům dělali mezi dveřmi seminář. Pokud mají zájem o serióznější debatu, většinou nás pozvou k sobě domů nebo si vezmou naše materiály a kontakt na mě. Na vizitce mám opravdu své vlastní číslo, takže pokud jsou otázky k našemu programu, mohou mě kontaktovat.

Kandidujete ze třetího místa. Je tu tedy poměrně solidní pravděpodobnost, že se do poslanecké lavice usadíte. Co Václav Švenda do celostátní politiky vnese?
Zatím bych nepředbíhal událostem. I když jak jsme takhle na podzim po večerech v terénu, musím přiznat, že jakákoliv představa vnitřního vytopeného prostoru je velmi příjemná. Budou to právě střípky postřehů obyvatel Středočeského kraje, které si s sebou na případnou pozici ponesu. Z každého dne máme štos papírů s poznámkami. Každý zápisek je stvrzen podáním ruky a je to můj závazek.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/vaclav-svenda-vsadil-na-inovativni-kampan-za-volici-chodi-domu-34820
reklama
#volby #TOP 09 #inovace #místostarosta #kampaň #oslovení #občané
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.