Babiš chce vzít peníze řidičům: Týká se to nás všech, znamenalo by to rušení spojů
Navrhované zrušení nařízení o minimální mzdě řidičů linkových autobusů by vedlo ke snížení mezd, které vyvolá odchody z oboru a úbytek spojů, varovali zástupci dopravců a odborářů. Premiér Andrej Babiš s tím souhlasí, což znamená, že by akutně hrozil odchod řidičů a zrušení některých spojů. Týká se to i vašeho města!
Dopravci i zástupci některých krajů záměr Andreje Babiše označili za nepředstavitelný, nesystémový a nerozumný. Babišův plán nepovažují za problém samosprávy v krajích vedených hnutím ANO. A o co přesně tedy jde?
Předchozí vláda Bohuslava Sobotky po protestech řidičů rozhodla v říjnu 2016, že od následujícího ledna stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšily se i další příplatky. Kraje objednávají veřejnou dopravu a potřebné linky dotují. Loni v červenci vláda schválila příspěvek zhruba 394 milionů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Babiš však teď tvrdí, že zvyšování mezd bylo Sobotkovou akcí před krajskými volbami.
Mzdy klesnou, lidé půjdou jinam
Podle ředitele dopravce BusLine Radka Chobota případné zrušení vládního nařízení o minimální mzdě řidičů autobusů sníží objem peněz ve veřejné dopravě a klesnou mzdy řidičů. "To nařízení mělo druhotný efekt, že se podařilo do dopravy dostat více peněz od objednavatelů, což jsou kraje a města. Jsem přesvědčen, že pokud se nařízení zruší, budeme dostávat opět méně peněz." Povede to podle něj k odchodům řidičů z oboru a omezování spojů.
Podobně vidí výsledek plánovaného kroku šéf odborů ČSAD autobusy Plzeň Václav Plecitý. "Pokud by k tomu premiér přistoupil, tak vyvolá u řidičů další nepokoje, protože oni už s těmi penězi počítají," uvedl ředitel firmy Jaroslav Vejprava. Ředitel jihočeské společnosti GW Jihotrans Robert Krigar záměr nechápe, z vlastních zdrojů firma řidičům chybějící peníze nahradit nemůže. Podle ředitele Autobusů Karlovy Vary Zdeňka Suchana si lze těžko představit, že by dopravci řekli v lednu řidičům, že dostanou například 109 korun na hodinu, a o měsíc později že to bude 89 korun.
Budou potíže, je to nesmysl
Snížení mezd řidičů na dřívější úroveň si nedokáže představit ani Oldřich Holubář, ředitel společnosti ČSAD Vsetín, která je největším autobusovým dopravcem ve Zlínském kraji. "Už teď máme nedostatek řidičů. Pokud se jim peníze seberou, bude jich ještě méně, což by znamenalo potíže s dopravní obslužností," řekl. Předsedkyně představenstva dopravní firmy Icom transport v Jihlavě Kateřina Kratochvílová uvedla, že nesystémové nařízení vlády o růstu minimální mzdy řidičů stálo hodně úsilí dopravce i kraj. Stejně tak nesystémové by podle ní bylo toto rozhodnutí po roce rušit.
Za rozumné řešení nepovažuje Babišův záměr hejtman Pardubického kraje Martin Netolický . Premiér a vláda se podle něj vystavují riziku, že se zastaví veřejná doprava. "Jsem pro sociální smír než pro razantní gesta. Řidiči jsou nedostatkové zboží, hrozí, že utečou do jiného oboru." Náměstek jihočeské hejtmanky Josef Knot uvedl, že se bojí, že dopravci budou chtít od krajů a obcí vyšší příspěvky.
Někde mají řešení
Olomoucký kraj podle hejtmana Ladislava Oklešťka už nemá se mzdami řidičů linkových autobusů problém, protože autobusové dopravce loni vybral v soutěži podle nových pravidel a valorizace mezd je zahrnuta ve smlouvách. Řidičům reálně mzdy nikdo nesníží, případné zrušení vládního nařízení situaci neovlivní, řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka. Hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek upozornil na to, že zatím nikdo definitivně neřekl, že se nařízení ruší.
"Kraj musí tato rozhodnutí respektovat. Ve své podstatě ale aby soukromým firmám byly určovány mzdy, je také špatně," podotkl středočeský radní pro dopravu František Petrtýl. V Ústeckém kraji Babišův plán situaci v dopravě neovlivní, řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek. Dopravci podle něj peníze navíc už dostali a mzda řidičů autobusů, které bude přijímat vznikající krajský dopravní podnik, nebude nižší než nyní.