Starosta Jenštejna: Kraj na nás kašle, hejtmanka nereaguje. A přitom jde o životy lidí

Vedení Středočeského kraje je pozoruhodná skupina politiků. Hodně toho naslibují, ale bohužel jen málo vykonají. Jako by kopírovali vládu. Možná i proto, že hejtmanství vede stranická kolegyně premiéra v demisi Jaroslava Pokorná Jermanová z hnutí ANO. Řada měst a obcí se právem cítí na druhé koleji, zapomenuta a na okraji zájmu. Výjimkou není ani starosta Jenštejna Norbert Hlaváček, který už si roky stěžuje na stav krajských komunikací ve své obci. Marně.

reklama

Pane Hlaváčku, když si stěžujete na silnice v majetku kraje, proč tedy někoho neupozorníte?
Pokud myslíte hejtmanství, tak to dělám nepřetržitě od konce roku 2014. Tehdejší vedení kraje nereagovalo, stejně jako dnes současná hejtmanka. Naposledy jsem celé krajské radě zasílal otevřený dopis 16. dubna letošního roku. Ani se neobtěžují odpovědět.

Tak co zkusit Krajskou správu a údržbu silnic? Je to přeci jejich práce, ne?
Těžko říct, co je jejich prací. Ale pana ředitele Dvořáka jsem kontaktoval osobně už asi třikrát, bohužel také marně. Naposled minulý týden v pátek jsem mu posílal mail. A myslíte, že se obtěžoval s odpovědí?

No, asi ne...
Správně. Loni nám slavnostně opravu silnic slíbili, cestáři pak všechno zrušili s tím, že prý nemají peníze. Ale tohle už vážně není legrace, tady jde o zdraví i životy lidí. Tankodromy, co v obci máme, jsou všechno možné, jen ne v alespoň ucházejícím stavu.

"Oficiálně přes Jenštejn nesmí jezdit tranzit nad 6 tun. Ale kohokoli obecní policisté chytnou, má povolenou výjimku. A kdo je vydává? Ano, Středočeský kraj. Takže je úplně jedno, jestli máte nebo nemáte kamion nad šest tun. Stačí zajít na kraj a je po starostech."

Kde je situace nejhorší?
Vinořská ulice je v katastrofálním stavu, krajnice jsou degradované. Podle našeho kronikáře se kompletní rekonstrukce neudělala padesát let. A bude hůř, protože jsem slyšel (oficiálně nám k tomu bohužel nikdo nic neřekl), že v Radonicích se na pět měsíců uzavře most. A všechna osobní auta, kamiony i autobusy, které budou chtít na dálnici do Prahy, budou jezdit přes dlouhou objízdnou trasu Jenštejn-Dřevčice-Svémyslice-Dehtáry-Radonice. A to už vůbec nemluvím o tom, že investice KSÚS do nového mostu má být prý na sedmi milionech plus dalších pět milionů údajně KSÚS investuje na rekonstrukci tamní silnice, která ale není zdaleka tak špatná jako naše. Nezávidím, jen je to k zamyšlení, jakým způsobem se rozhoduje o opravách krajských komunikací.

Nechodí do Radonic také náhodou část vašich dětí do škol a školek?
Přesně tak to je. A samozřejmě lidé jezdí do Prahy za prací. Teď to budou muset složitě objíždět přes totálně zdevastované krajské silnice. Čekají nás pěkné měsíce.

Neexistuje varianta?
Pro naše lidi z Jenštejna nechám opravit místní komunikaci, která je však účelová a nikdy nebyla určena k hustému provozu. Autobusy ani náklaďáky se na ni prostě nevejdou. A představa, že se tam nahrne veškerá doprava, je pro mne nemyslitelná. Zřejmě tam bude hlídat obecní policie a pustí jen ty lidi, kteří mají trvalý pobyt v Jenštejně. Navíc tato silnice vede hustou zástavbou, běhají tam děti a tak dále. V minulosti se tam už stalo několik vážných nehod.

Na dlouhodobou nečinnosti kraje si stěžují například i v Kladně. Dokonce tam nechali krajské silnice označit speciálními značkami. Podívejte se zde.

Nedá se alespoň část krajských silnic opravit z obecních zdrojů?
Už i tento krok jsem letos udělal. Několik nejhorších výtluků jsem nechal z našich peněz opravit. Letos do oprav investujeme 150 tisíc. Ale více si nemůžeme dovolit, zkrátka na to nemáme. Na krajské silnice jsou potřeba miliony.

Víte třeba, kolik aut přes vaši obec projíždí dnes?
Celkem přesně, protože máme radary se statistickým modulem. 115 tisíc aut za měsíc jezdí přes Dehtáry, což je součást Jenštejna. Jen tak mimochodem, velká část řidičů těchto vozů poruší rychlost.

Tak potom nechápu, proč nemáte radary, retardéry a další "biče" na řidiče...
To nejste sám. Jenže policistka, která nás má na starosti, takové věci odmítá. A policie Praha-východ má údajně dlouhodobý podstav a prý jen jeden radar na celou Prahu-východ. Tam už jsem taky párkrát osobně byl či jsem psal. Radary máme, ale pokuty vybírat nemůžeme. Retardéry prý omezují řidiče (!). Na paní Hanouskovou, která o tom rozhoduje, jsou už naštvaní úplně všichni okolní starostové. Veškerá opatření totiž odmítá, zakazuje nám měřit, vybírat pokuty, i ty retardéry.

Proč, proboha?
Tuhle otázku opravdu neumím zodpovědět. Asi je tak nastavená, nebo nevím. Zatímco jiné obce se hustému provozu brání, my nezmůžeme vůbec nic, téměř nic nám není povoleno.

Co s tím tedy budete dělat? Situace je, zdá se, dost vážná...
Můžu dělat jen to, že budu odpovědně lidi neustále bombardovat dotazy a žádostmi. Což dělám, ale nikdo se se mnou ani neobtěžuje komunikovat. Stejně jsou na tom i starostové v okolí. Proto jsem oslovil starosty obcí Dřevčice, Svémyslice, Přezletice a Podolanky a budeme se bránit společně. Snad získáme větší sílu a už si nás nikdo nedovolí přehlížet. První setkání starostů, kteří budou koordinovat postup vůči kraji, proběhne už příští týden.

Stát zaplatí 900 milionů za rok, firma za to postaví dálnice. Nebude to jen další malá domů? Více čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/starosta-jenstejna-kraj-na-nas-kasle-hejtmanka-nereaguje-a-pritom-jde-o-zivoty-lidi-40229
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.