Zadlužené děti: Školáci neumí hospodařit s penězi, každý pátý už měl problém vrátit půjčku
Polovina dětí ve Středočeském kraji má zkušenost s dluhy. Mnohé už se setkaly i s problémy s jejich splácením. Hospodaření s penězi dělá školákům velké potíže. Jak moc velký problém to pro budoucnost je a co se s tím dá dělat?
Většinu peněz získávají děti na druhém stupni základních škol i jejich vrstevníci z víceletých gymnázií od rodičů či prarodičů. Více než polovina středočeských dětí dostává pravidelné kapesné. Třetina si navíc vydělává domácími pracemi. Vyplynulo to z reprezentativního průzkumu, který mezi dětmi v regionu provedla pro Českou spořitelnu agentura Millward Brown.
Třetina dětí se zadlužuje opakovaně
Průzkum zároveň ukázal, že děti s penězi často nevyjdou. Tři čtvrtiny středočeských dětí znají situaci, kdy si všechno utratily, a přesto by si rády něco koupily. "Přibližně polovina dětí tuto situaci vyřešila v minulosti půjčkou. 31 procent se zadlužilo dokonce opakovaně," upozorňuje na výsledky průzkumu mluvčí zmíněného bankovního ústavu Filip Hrubý. Většinou si podle něj děti půjčují od kamarádů. Zkušenost s tím mají dvě třetiny respondentů. "Každé páté dítě zažilo situaci, kdy mělo problém půjčené peníze vrátit."
Dluhy naštěstí nejsou pro české děti běžným řešením, ukázal také průzkum. Pokud nemají zrovna naspořeno, a touží si něco koupit, vybere si necelá polovina středočeských školáků jinou, levnější alternativu. Každý desátý pak přemluví k nákupu rodiče a zhruba 38 procent dětí se s rodiči domluví na spolufinancování. "Každé dvacáté se rozhodne peníze postupně ušetřit," doplňuje výsledky regionálního průzkumu Filip Hrubý.
Více než třetina z dotazovaných středočeských dětí uvedla, že má běžný účet v bance. Každé osmé má zkušenosti s výběrem z bankomatu, každé desáté pak vyzkoušelo platbu kartou v obchodě. Platbu kartou na internetu už provádělo 5 procent dětí. Naopak více než polovina středočeských dětí má zkušenost pouze s hotovostí.
Školáci se učí, jak zhodnotit kapitál
Průzkum potvrdil, že finanční gramotnost dětí roste s věkem a že děti se učí velmi rychle. Hlavním zdrojem informací z oblasti financí jsou pro ně stále rodiče, roste ale význam školy, spolužáků a sociálních sítí. I proto spustila Česká spořitelna projekt Abeceda peněz. "Naší ambicí je zvýšit finanční gramotnost u všech žáků základních škol v celé republice. Proto také usilujeme o oficiální akreditaci ministerstva školství programu Abeceda peněz," doplňuje Filip Hrubý.
V rámci několikaměsíčního programu se v Abecedě peněz školáci seznamují se světem byznysu, učí se plánovat své finance a nové znalosti postupně za pomoci odborných lektorů i svých učitelů přenášejí do praxe. Děti během několika měsíců vybudují vlastní firmu, stanoví si obchodní cíle i strategie a společně usilují o jejich naplnění. Na závěrečném jarmarku, který je přístupný veřejnosti, se pak pokouší vydělat své první peníze.
Celkem se v loňském pilotním ročníku do Abecedy peněz zapojila téměř dvacítka základních škol z celé republiky. Jarmarky jim vynesly dohromady 350 tisíc korun, které děti použily obvykle na výlety a zábavu či charitativní činnost. Čtvrťáci z Jihlavy například poslali peníze indickému chlapci, kterého škola adoptovala na dálku a jemuž peníze pomohou financovat školné. Domažlické děti pak věnovaly peníze na podporu chlapce s mozkovou obrnou, písečtí páťáci podpořili zvířecí útulek.