Billboardy podél cest. Bezpečná reklama, nebo hazard s životy řidičů?
Billboardy rozptylují pozornost řidičů. Rozptylování řidičů je velmi nebezpečné, což je i důvod, proč většinu rozptylovačů zákon zakazuje. Jenže billboardy mají výjimku. Profitují na tom společnosti poskytující billboardy a tuto reklamu využívající společnosti. Životem to však zaplatí řidič.
Za billboardy kolem silnic a dálnic je nejspíše obrovská lobby. Zákony o omezení billboardů se odkládají nebo upravují. Kdo proti tomu bojuje a jaká pravidla platí pro billboardy?
Nejhlasitějším bojovníkem proti billboardům je už od roku 2009 Kverulant. Díky této organizaci bylo už odstraněno více než šest nejnebezpečnějších billboardů. A díky nátlaku organizace odstranilo Ředitelství silnic a dálnic více než 600 billboardů.
Změny se nějak nedějí..
Už v květnu 2012 byla přijata novela zákona o pozemních komunikacích, která zakazuje nejnebezpečnější billboardy. Podle této novely billboardy zmizí od dálnic a silnic I. třídy nejpozději 1. září letošního roku.
Na webu Kverulanta se dočtete, jak to funguje: "Následně v roce 2016 poslanec Stanislav Berkovec v dubnu 2016 předložil do parlamentu návrh, který by tento termín oddálil o pět let. Pak se hned dvakrát pokusil prosadit zájem billboardové lobby poslanec Jaroslav Foldyna. Podstatou jeho návrhů bylo podstatné rozšíření takzvaného zastavěného území podél komunikací, ze kterého billboardy nebudou muset zmizet. Tyto návrhy neuspěly. Teď počátkem března 2017 přispěchal na pomoc poslanec Bendl a do novely upravující vydávání řidičských oprávnění "přilepil" změnu definice zastavěného území."
Přitom podstatou návrhu je, že by uzemí spadla do oblasti rozhodování obcí. (Se kterými by bylo snadnější se na provozování billboardů dohodnout.)
Pohled z druhé strany
„V první řadě je nutné podotknout, že nejsme majitelé billboardů, ale jejich distribuční, chcete-li prodejní, kanál, kdy pronajímáme cca 30 tisíc reklamních ploch v České republice,“ vysvětluje na úvod za firmu MyBillboards s.r.o. Zbyněk Vozdecký. „V otázkách bezpečnosti a statistik nehodovosti bude nejlepší se obrátit na policii, případně dopravní úřady, potažmo na majitele reklamních ploch. Do toho, kde smí stát, jak velká může být reklamní plocha, zasahuje mnoho institucí a pravidla jsou poměrně přísná,“ popisuje Vozdecký složitou situaci kolem billboardů. „Jsou pochopitelně pravidla, která se vztahují i k vizuální stránce věci. Billboard by neměl obsahovat reflexní prvky, neměl by být zaměnitelný s dopravním značením. Na některých reklamních plochách nesmí být pornografický motiv a nesmí být jeho obsah v rozporu s právním řádem České republiky nebo dobrými mravy,“ doplňuje Zbyněk Vozdecký.
Víte, jaké jsou trendy v oblasti billboardů?
Mezi trendy v outdoorové reklamě patří kreativní využívání reklamní plochy za pomoci nástavby nebo využívání speciálního osvětlení pro lepší vyniknutí použitého motivu. Dalším trendem je také měření výkonnosti outdoorové reklamy pomocí speciálních plánovacích programů, které využívají GPS. Posledním trendem, který odkazuje na měřitelnost výkonu reklamy, je využívání speciálních internetových odkazů na reklamní motiv, kdy na internetových stránkách můžete sledovat, kolik vám takový billboard přivedl nových zákazníků.