Doprava v Praze: Co jste vždycky chtěli vědět, ale báli jste se zeptat
Zajímá vás technická stránka dopravy v Praze? Denně naším hlavním městem migruje neskutečné množství cestujících. Někteří jedou do práce, jiní do školy a všichni se vždycky nakonec dostanou tam, kam potřebují. To vše díky množství techniky, geniální logistice a práci zaměstnanců z Dopravního podniku Praha.
Zajímá vás doprava v Praze? Možná budete koukat, jak to všechno jede, kolik lidí kde pracuje nebo co všechno je třeba udělat, abyste se ráno dostali do práce. Kdybychom to měli "nacpat" do jednoho článku, byl by pořádně dlouhý. Proto jsme se rozhodli, že téma rozdělíme. Dnes se podíváme na pár základních dat. Příště si postupně probereme metro, tramvaje i autobusy zvlášť.
Rychlost
Věděli jste, že průměrná provozní rychlost metra je 33 kilometrů v hodině? Pokud jde o autobusy, je to 17 kilometrů v hodině, tramvaje jsou ještě o tři kilometry v hodině pomalejší. Je nutné brát v úvahu i to, že by byly rychlejší, kdyby nemusely zastavovat, a rychlost by tak v průměru rapidně vzrostla. Jen cestující by to zřejmě neocenili.
Připadá vám, že na metro o víkendu čekáte věčnost? Pokud jste zvyklí jinak jezdit v ranní špičce, nedivte se. Metro o víkendu vypraví třikrát méně vozů než ve všední dny ráno. Šetří se tak peníze a lidé si zkrátka počkají - vždyť je víkend.
Autobusů jezdí o víkendu o polovinu méně než přes špičku. Pokud jde o linky, u metra vás jistě nepřekvapí, že má jen tři. Na čtvrtou si musíme počkat až na metro D. Tramvají je 21 linek a autobusových linek, jejichž doprava, která dosáhne i do méně přístupných částí města, je 125.
Počet cestujících, kteří při své cestě využijí metro, se stále zvyšuje. Metro využije denně více než 1 300 000 cestujících, přičemž nejvytíženější stanicí metra je I. P. Pavlova následovaná Andělem. Nejvíce lidí přestupuje na Můstku. Průměrně si cestu metrem "užijeme" 17 minut.
Depa
Pražské metro má tři depa. Tím nejstarším je Depo Kačerov, otevřené roku 1974. To slouží lince C. Pak funguje ještě Depo Hostivař, umožňující vypravování vozů metra na linku A, od roku 2006 také částečně i jako stanice metra zprovozněné roku 1985. K těmto dvěma pak ještě také patří Depo Zličín pro linku B, které funguje od roku 1994.
Stanice metra
Ať jste dopravní a techničtí nadšenci, nebo ne, stanice metra se vás dotknou vždy. Jsou prostorem, kde se většinou necítíme dobře. Přitom to tak vůbec být nemusí. Víte, které stanice pražského metra jsou nejmladší, kolik stály a proč jsou postaveny tak, jak jsou?
Reklama v pražském metru
Reklama v metru se začala objevovat až na konci 90. let 20. století a hlavně pak v prvním desetiletí století jedenadvacátého. Reklamy ve formě samolepicích nebo výměnných fólií se objevují na podlahách a schodištích, na bočních stěnách eskalátorových tunelů a přestupních chodeb, v interiéru i exteriéru vozidel a na dalších místech. Nelegální výlep se pochopitelně trestá.
Za vším hledej člověka
Pokud jde o zaměstnance, jejich stav se pochopitelně mění. Na obsluhu metra, autobusů a tramvají je potřeba asi 8 tisíc řidičů. A další zaměstnanci od dělnických po technické pozice. Pro Dopravní podnik Praha pracuje nejvíce zaměstnanců, kteří dosáhli středoškolského vzdělání, zhruba polovina s maturitou a polovina bez.
Užijte si sbírku památek z historie
Jde o stálou expozici "Muzea městské hromadné dopravy v Praze". Expozici se otevřel v květnu 1993 Dopravní podnik hl. m. Prahy. Veřejnosti jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů od modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek po plány. Otevřená bude od 25. března do 19. listopadu 2017.
Nová stará tramvajová linka
Od soboty 25. března 2017 vyjede do pražských ulic nová pravidelná tramvajová linka s číslem 23. Na nostalgickou linku budou vypravovány pouze nejstarší typy tramvají T3, které by zároveň měly nadobro opustit všechny ostatní tramvajové linky.
Celoroční provoz této linky, posílený v letních měsících, by měl nejen uspokojit požadavky po cestování tímto legendárním typem tramvaje, ale také odlehčit turisticky nejvytíženější pražské tramvaji č. 22 zejména v okolí Pražského hradu.
KAM DÁL: Projeďte se pražskými tramvajemi. František Křižík by dnes asi koukal.