Těšíte se na nová záchytná parkoviště v Praze? Tak na to zapomeňte
Koncept Park and Ride parkovišť je skvělý, o tom žádná. Všichni politici ho chtějí prosazovat, jenže většinou jen ústy a na papíře. Jak to funguje, nebo spíše nefunguje s parkovišti v Praze nebo kolem hlavního města, která už měla stát a přitom nestojí? Kde to vázne?
Šokujícím dojmem působí, že ačkoliv už měli pražští řidiči parkovat na šedesáti nových parkovištích, zatím ani jedno nestojí! No, a pokud jde o ta, která fungují, tak se pro změnu nevyužívají. Jak je tohle možné?
Proč P+R v Praze?
Park and ride se zdají být ideální alternativou, jak nenutit řidiče motat se dlouze v ulicích Prahy a pohodlně dojet tam, kam je potřeba, bez hororového hledání místa k parkování. Jde o princip záchytných parkovišť na místech, kudy vede hromadná doprava. Nejčastěji metro. Koncept „zaparkuj a jeď“ v Praze zčásti funguje. Problém je však relativně vysoká cena parkování a fakt, že po ukončení provozu metra se areál zavírá.
Jak vznikl nápad P+R?
Kvůli kritice stávající situace s parkováním v Praze představil magistrát na podzim plán vybudovat 60 nových parkovišť P+R. Jenže ta doteď nestojí. "Všichni totiž parkoviště chtějí, kdekoliv, jenom ne před svým domem," zjistil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Potřeboval na to půl roku!
Ano, jde opravdu o velké překvapení, které nikdo nečekal. Lidé s otevřenou náručí pro dobro centra hlavního města nevítají hluk, zplodiny, prach, možné dopravní komplikace, ale i zhoršení bezpečnosti místních. Kdo to mohl tušit, že? Pochopitelně, že lidé sepisují a odesílají petice proti parkovišti! I náš redakční pes si to tak nějak podobně myslel už před pár měsíci. Bohužel však nebyl u "vesla", takže dnes máme stav takový, jaký je.
První z parkovišť mělo být v provozu už v lednu v Praze 6 v Tobrucké ulici poblíž stanice metra Bořislavka. Parkoviště stojí. Ale na něm je většinou pusto prázdno. Lidé z okolních bytů s provozem nesouhlasí. 150 parkovacích míst zatím leží ladem. Situace se nakonec nejspíš vyřeší polovičatě. Provoz bude fungovat v jiném režimu než P+R a místa budou i pro rezidenty. Dalším místem, kde mělo vzniknout velké P+R, je Dlouhá míle ve stejné městské části. V jednání je zde asi tisíc parkovacích míst. Reálně jich je ale velká ošklivá nula.
V Praze 5 v Dobříšské ulici by mohlo být dalších 500 míst. V Písnici by mohlo být dohromady (Depo Písnice a Písnice) asi 1 200 míst. S další tisícovkou míst na parkování se počítalo v Praze 11 na Opatově. Na Nových Butovicích může přibýt až 600 míst. Další parkovitě P+R by měla vzniknout na Zličíně a na nádraží v Krči. Všude je to ale "mohlo by". Opravdu není nic.
Bylo by asi vhodné myšlenku nejprve konzultovat s místními, než ji přednášet jako hotovou věc. Další možnou variantou jsou pochopitelně i parkovací domy, jenže problém je v tom, že jejich vybudování je drahé a vyžaduje řešit více otázek než klasické parkoviště na povrchu. Závěr je takový, že se za půl roku nezměnilo nic. Jen se hezky mluvilo a pronášela se košatá souvětí.