Poničené silnice: Středočeský kraj bude opravovat 510 míst
Duben je první měsíc, kdy se mohou začít opravovat silnice opravdu naplno. Během několika měsíců se teď napraví, co mráz na stovkách míst poničil. Zároveň nás na některých úsecích ve Středočeském kraji čeká i úplně nová pokládka povrchů. Bude třeba se obrnit trpělivostí?
Středočeský kraj má zatím na seznamu míst k opravě zhruba 510 položek. Cestáři se dostanou k opravám delších i kratších úseků, peněz na to mají dost.
"V této fázi máme na opravy vyčleněno 183 milionů korun," potvrdil náměstek hejtmanky, radní pro dopravu František Petrtýl. Může ještě něco brzdit opravy? "Na jarní režim potřebujeme, aby ani noční teploty nespadly pod 5 stupňů nad nulou. Pak se začne s velkými opravami," vysvětluje provozní náměstek krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Tomáš Račák. Všechny nejnutnější opravy po zimě by měly být v kraji realizovány do dvou měsíců. Někde už se začalo a je opraveno!
Kde už je hotovo
Opravy mají za sebou už silnice II/111 ze Struhařova na Benešov, II/110 mezi Benešovem a Sázavou. Hotovo je také na II/106 na Týnec.
TIP: Chcete zjistit, jak je to se silnicí právě kolem vaší obce? Využijte interaktivní mapu v prokliku!
Úseky, které se budou opravovat
Velkých opravy by se měly dočkat silnice v Posázaví a na Benešovsku. Silničáři vyjedou i na Mladoboleslavsko. V nejbližší době by se měla opravovat i silnice mezi Dolním Bousovem a Obrubami.
Extrémně rozbitá cesta mezi obcemi Sluhy a Brázdim na Mělnicku, která ničí nervy mnoha řidičů, rovněž projde velkou renovací. Svých zasloužených záplat se dočká i spojka mezi Dobřichovicemi a Všenory na Praze-západ.
Jedny z nejhorších silnic má Kladensko. Není proto náhodou, že komunikace druhé třídy u Pcher projde jednou z největších rekonstrukcí. Utraceny by zde měly být téměř čtyři miliony korun. Zhruba totožná investice pak nejspíš padne na Slatiny u Kladna.
Není to jednoduchá práce
Vedení Středočeského kraje má před sebou pořádnou fušku. Na svých bedrech totiž nese starost za 2 389 kilometrů silnic druhé třídy a 5 966 kilometrů silnic třetích tříd, což je suverénně nejvíc ze všech krajů v Česku. Také proto bude hejtmanství žádat o dotace. Pokud na ně nedosáhne, je prý připraveno náklady pokrýt ze svých zdrojů.
Řidiči se právem bojí, že se některé úseky tradičně "odfláknou". Nakonec, nebylo by to poprvé. "Netvrdím, že dělají málo. Ale holt někdy nezbyde čas nebo finance. Podle toho to pak vypadá. Nový povrch vydrží chvíli, pak to začnou záplatovat a celá silnice je jako tankodrom," stěžuje si profesionální řidič Patrik Hrouda. Dobrou zprávou nejen pro něj tak je, že Středočeský kraj letos vyzkouší nové technologie. Například se bude pod asfalt dávat speciální podklad, který by měl zabránit prasklinám.