Tady se umírá: 5 krát 100 metrů vražedných silnic ve Středočeském kraji
Podívejte se na silniční úseky ve Středočeském kraji, kde je to nejnebezpečnější. Dát nohu z plynu je zde nutnost, jinak můžete skončit jako položka smutných statistik a zápis v černé kronice.
Podle mapy dopravních nehod lze vytipovat několik nebezpečných úseků. Mapa vznikla tak, že se po tři roky sledovaly silnice a nehody, které se staly v maximální vzdálenosti 100 metrů od sebe. Důraz se dával hlavně na ty karamboly, při kterých dochází k vážným následkům.
Základní podmínkou pro zařazení konkrétního místa do mapy "smrti" jsou alespoň dvě na sebe navzájem zcela nezávislé dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím v daném časovém období. Ve výběru míst byla zohledněna i závažnost dalších případných následků.
Úsek |
Nehody |
Mrtví | Těžká zranění | Lehká zranění | Úsek | Opraveno |
okres Mladá Boleslav, katastr Mladá Boleslav a Nepřevázka, silnice I/16 a I/10 |
12 | 1 | 5 | 2 | Sjezd na vedlejší | Zatím ne |
okres Kladno, katastr Třebíz, silnice I/7 |
6 | 3 | 1 | 4 | Křížení s vedlejší |
Zatím ne |
okres Kolín, katastr Břežany I a Velim, silnice I/12 |
5 | 1 | 2 | 1 | Napojení vedlejší |
Zatím ne |
okres Kolín, katastr Vrbčany, silnice I/12 |
2 | 0 | 5 | 3 | Křížení s vedlejší |
Zatím ne |
okres Benešov, katastr Olbramovice, silnice I/3 | 6 | 3 | 1 | 0 | Napojení vedlejší v mírné zatáčce |
Zatím ne |
Nejnebezpečnější úsek leží na sjezdu na silnici číslo 38 blízko obce Nepřevázky. Přitom jen o kousek dál jsou další dvě kritická místa. Jedno z nich je nedaleko Dobrovic.
"Dotčená křižovatka není v katastru města Dobrovice, nicméně město spolu s obcemi Nepřevázka a Strašnov požádalo už v září 2016 o změnu úpravy provozu na komunikaci I. třídy číslo 38 v křižovatce s komunikací III. třídy číslo 01013," vysvětluje Ludmila Vokatá z úřadu města Dobrovice. "Chtěli jsme u obce Nepřevázky rozšířit komunikaci v obou směrech o odbočovací pruh doleva."
Proč je úsek nebezpečný? "V této křižovatce dochází opakovaně k dopravním nehodám, křižovatka je nedostatečně značena, v nočních hodinách je odbočka snadno přehlédnutelná. Navíc po silnici I/38 jezdí tisíce kamionů i osobních vozidel," vyjmenovává příčiny.
Velmi nezpečným se zdá být i úsek mezi Břežany a Vrbčany. Přesto, že jde jen asi o 7 kilometrů, došlo zde během tří let k sedmi nehodám, při nichž zemřelo nebo bylo těžce zraněno 8 lidí. Paradoxně jde o relativně rovný úsek, což nejspíš řidiče svádí k vyšší rychlosti.
Podobná situace je i u vesničky Třebíz, kde frekventovanou silnici I/7 kříží vedlejší komunikace, která vede do vesnice. Problémem je zde určitě rychlost, protože jinak jde o zcela přehledný úsek, který by měl být bezproblémový. Tři mrtví na 100 metrech však hovoří opačně!
Řešení těchto nebezpečných úseků není snadné, protože silnice jsou krajské a právě Středočeský kraj spravuje nejdelší síť silnic. Finance pak stačí většinou akorát na opravy.
Jaká další nebezpečí číhají na českých silnicích?
- Nepříjemné zatáčky, které vynášejí - protože to nečekáte a nejednou jste v protisměru
- Odrazy slunce o mokrou silnici - protože vás na pár vteřin oslepí
- Chybějící bezpečnostní prvky - protože přehlédnete křižovatku
- Kolmé stěny - protože při nárazu jste bez šance (to samé platí pro betonové hrazení a beton v příkopech)
- Stromy vrůstající do vozovky - nebo aleje podél cesty, do kterých vrazíte, ať už čelně, nebo z boku
- Billboardy - ty rozptýlí naši pozornost a ve finále do nich můžeme i narazit