Velké investice do vlaků na Berounsku. Sliby chyby, nebo se to konečně povede?
Moderní a tiché vlaky na trase Beroun-Praha by se měly stát realitou. Kraj slibuje peníze do železnice a spolu s ministerstvem dopravy slibují i odklonění tranzitní dopravy z údolí Berounky.
Snížit hluk nákladní železniční dopravy, prosadit nové a rychlejší železniční propojení Prahy a Berouna/Hořovic včetně rekonstrukce stávající tratě do Berouna. To slibují ve společném memorandu ministerstvo dopravy, Středočeský kraj a Svazek obcí – Region Dolní Berounka. Ministerstvo dopravy tímto krokem vyšlo vstříc občanům, kteří dlouhodobě volají po zlepšení situace v této lokalitě.
Obyvatelé si stěžují na vysokou zátěž dopravy, která je ruší, včetně hluku, který ji doprovází. Všichni, kteří se připojili k memorandu, rovněž slibují do budoucna i sledování využití dopravy primárně pro příměstskou dopravu a přesunutí dálkové dopravy z údolí řeky Berounky.
"Je potřeba co nejrychleji investovat do železniční infrastruktury tak, aby mohla být co nejlépe využívána plnohodnotně pro městskou a příměstskou železnici," upozorňuje hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová.
Hejtmanství chce posílit přetížené úseky železnice
To podle hejtmanky umožní zkracování intervalů, potřebné kapacitní posílení přetížených úseků a zavádění nových rychlých spojení. Jedině tak bude železnice fungovat jako plnohodnotná páteř společného Integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského kraje.
"Bez rekonstrukcí tratí nelze navýšit počet vlaků na potřebnou úroveň, a tím zvýšit přitažlivost železniční dopravy tak, aby mohla převzít větší část přepravní zátěže a ulehčit přetíženým silnicím i autobusovým terminálům," tvrdí Jermanová.
Ministerstvo dopravy chce podpořit maximální využití dotačních programů z evropských i národních fondů na modernizaci brzdných systémů nákladních železničních vozů a dosáhnout vyřazení starých vozů s litinovými špalíky.
"Pokud to bude nutné, finanční prostředky ještě navýšíme. Současně chceme zavést motivační systém plateb za využití tzv. tichých nákladních vozů, systémem bonus/malus," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo dopravy podle Dana Ťoka těmito kroky vychází vstříc občanům regionu Dolní Berounka, kteří si na hlučnost nákladní železniční dopravy dlouhodobě stěžují. V rámci programu pro zajištění interoperability železniční dopravy je plánováno využití prostředků EU v celkové hodnotě zhruba 180 milionů korun, což přibližně odpovídá modernizaci 30 tisíc vozů při spolufinancování do výše 50 procent z veřejných prostředků.
Modernizace s využitím těchto prostředků budou probíhat od letošního roku až do roku 2021 s cílem snížit hluk na železniční síti v Česku, včetně výše jmenovaných tratí z Prahy do Berouna do roku 2025.
Hluk chce ministerstvo dopravy snížit
Resort dopravy se právě podpisem memoranda přihlásil k rekonstrukci nejkritičtějších míst železniční trati Praha–Beroun a co nejrychlejšímu zahájení realizace optimalizace trati Praha–Beroun, kterou připravuje Správa železniční dopravní cesty.
Přitom samozřejmě bude brán ohled na přírodní charakter této lokality tím, že hluk může být minimalizován i bez využití vysokých protihlukových stěn. Třetím cílem memoranda je přesun dálkové dopravy mimo údolí řeky Berounky.
"Naší snahou je prosadit ekonomicky obhajitelnou variantu přímého železničního propojení Prahy a Berouna/Hořovic, které povede mimo údolí Berounky a jako součást celoevropské páteřní železniční sítě bude využíváno nákladní i osobní dopravou. Trať Praha Smíchov – Beroun bychom do budoucna rádi využívali zejména pro příměstskou dopravu," uzavřel ministr Ťok.