Umíte správně číst? Poznejte propagandu a další lži na první pohled!

Naučte se kriticky hodnotit to, co čtete!
Naučte se kriticky hodnotit to, co čtete!

Média jsou plná dezinformací. Víme, jak se naučit kriticky myslet a neskočit na všechno, co si přečtete. Stačí sledovat těchto pět aspektů.

reklama

Stejně jako nás ovlivňují lidé, kterými se obklopujeme, ovlivňuje nás i to, co čteme. Oboje si můžeme vybrat sami. Ať už si chcete vybrat jakkoliv, tady je návod, jak zapnout kritické myšlení při čtení textu.

  • Jaký je zdroj informace?

Pokud se autor nebyl ochotný pod text ani podepsat, asi nemá smysl jej vůbec číst. Pseudovědecké články často odkazují na jiné články, třeba i od stejného, pochybného autora. Velké tajné zprávy na neznámých webech, kde se objeví obrovská kauza? Kdepak, všechna velká média pasou po sebemenším skandálu, vsaďte se, že by za ověřené informace platila zlatem. (Určitě stojí za to prolustrovat i zahraniční média, stačí googlit.)

Pokud jde o odvolávání se na nějakou autoritu v oboru, měla by být vždy zmíněná jménem. Američtí vědci, neměčtí politologové a známý australský imunolog rozhodně nestačí!

  • Informace, ne soudy!

Kvalitní text, na základě kterého je možné si opravdu vytvořit názor, bude ten, který vám poskytne informace. Pokud text obsahuje spíše nálepky a soudy na škále od dobrých po špatné, příliš vám to usnadňuje a vede ke zkratkovitému myšlení. Na druhou stranu většina novinářů se instinktivně staví na stranu toho slabšího. Pokud jde o spor - uklízečka versus řetězec supermarketů nebo oběť exekutorů versus Exekutorská komora, je jasné, že víc cítíme právě s jednotlivcem. Každopádně vždycky je dobré zapnout svůj kritický úsudek. Od zprvodajských článků bychom měli očekávat informace, nikoliv emoce. 

  • Hoax 

Kachny představují pro neseriózní autory skvělou možnost, jak pustit svou fantazii z uzdy. Můžou se falšovat čísla, fakta a najednou je tady šokující zpráva, která se šíří sama jako lavina, prostě sen! Nikdo se za takovou zprávu pochopitelně už neomluví a nedovysvětlí fakta. I tady platí, že kontrola googlem funguje. Odkud se šokující zpráva vzala? Informují o ní dva alternativní neznámé weby? 

  • SEXY TITULKY

Emoce, velká písmena, přehnané titulky. Existují titulky, které prostě nejde nerozkliknout. 

SVĚTOVÝ OBJEV: Lék na rakovinu!

Bude fungovat více nežli pravdivý titulek. 

Nizozemští vědci zkoumají vliv zázvoru na krysy s rakovinou žaludku. Úspěšně už vyléčili 30 ze 100 nemocných krys!

  • Ilustrační fotografie a manipulace s fotkou

Obrázek je u článků důležitý, často přitáhne naši pozornost. Uvedl autor textu, odkud fotografii má? Ilustrační fotka by měla být vždy označena jako ilustrační. Navíc kvalitní práce s photoshopem vás klidně nenápadně přesadí z vašeho obýváku přímo do Bílého domu. Dokonce i původ fotky se dá najít, stačí nebýt líný. 

 

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/umite-spravne-cist-poznejte-propagandu-a-dalsi-lzi-na-prvni-pohled-27602
reklama
#média #manipulace #kachny #články #falešné zdroje #myšlení #text #kritické čtení #hoaxy #propaganda
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.