Konec stání zdarma, Beroun navíc přijde o záchytné parkoviště
Obyvatelé Berouna mají problém. A vlastně všichni, kdo plánují do města dorazit. V historicky krátké době by totiž mělo zmizet jediné záchytné parkoviště, které je zdarma. 250 aut se tedy nahrne do centra a jejich řidiči budou hledat volná místa. Navíc si za drtivou většinu z nich zaplatí.
Beroun čeká nápor, který neprospěje vůbec nikomu. Kdo žije například v Praze, vidí to prakticky denně. Hlavně po ránu auta zmateně bloudí v nejrůznějších částech hlavního města a hledají místa k parkování. Nedá se předpokládat, že by situace Berouna byla až tak dramatická, přesto jde, i vzhledem k menší rozloze města, o nezanedbatelný počet vozů.
Důvod, proč parkoviště v bývalých kasárnách, které je většinou denně plné už od brzkých ranních hodin, skončí, je jiný plán majitele pozemku. Královské město je tam totiž jen v roli nájemce a s největší pravděpodobností bude muset ustoupit záměrům na rozsáhlou výstavbu. "Pozemek je developera, který na něm chce začít stavět. Ale další detaily neznám," potvrdil zastupitel města Patrik Brodan s tím, že podle jeho informací se žádná alternativa na neplacené stání neplánuje.
Stejně uvažují i samotní obyvatelé Berouna. "Nemyslím si, že by chtěli, aby auta jezdila do centra. Určitě někde postaví jiné parkoviště, ale to si tvrdě zaplatíme," uvažuje David Horák, který současnou možnost odstavení auta využívá téměř každý den. A přesně to by se mělo opravdu stát. Radnice hledá řešení, kam by vozy přesunula. Přímo se nabízí lokalita Na Podole, kde by mohly "zakotvit" až tři stovky aut.
Jenomže háček pro lidi je v tom, že jestli se tu opravdu parkoviště vybuduje, což je zatím velká otázka, nebude zdarma. Podle hlasů z radnice to není směr, kterým by Beroun chtěl jít. Naopak, velmi brzy se prý zpoplatní i ta stání, kde se dosud neplatí. Pro obyvatele města to rozhodně není dobrá zpráva, na rozdíl od městské kasy.
"Připravujeme koncepci parkování pro Beroun, ve které se počítá s placenými parkovišti odstupňovanými cenově: čím dál od centra, tím levnější. A přímo v centru levné krátkodobé stání na nákup. Pro přechodnou dobu po zrušení zmíněného parkoviště plánujeme úpravu ceny parkování v parkovacím domě a parkovišti v druhé části kasáren, jejichž volná kapacita rušené parkoviště pokryje. Intenzivně pracujeme na vyhledávání a přípravě nových parkovacích placených ploch," vysvětlil místostarosta Berouna Michal Mišina.
Zároveň připomněl, že si město nepřeje mít z centra Berouna záchytné parkoviště pro Prahu, která si podle něj problém s parkováním vyřešila na úkor okolních měst. "Věřím že společně s integrací dopravy přejde řada motoristů na veřejnou dopravu. Ti, co budou chtít větší komfort vlastní dopravy, si za něj připlatí. Pokud se motoristé z parkoviště přestěhují do ulic města, je ve hře i rozšíření modrých zón, které jsou právě na eliminaci tohoto problému," dodal Mišina.
Pravdou je, že parkování v Berouně není tak drahé jako třeba v hlavním městě. Představte si ale, že byste chtěli někde postávat celé dny. I kdybychom byli hodně při zemi a počítali, že za parkování člověk zaplatí pouze "pětku" za hodinu, při denní porci osmi odpracovaných hodin to měsíčně dělá 1 600 korun. Za rok pak 19 200 korun. A za to můžete být třeba deset dní na Mallorce all inclusive.